Coop miljardinvesterar i nya butiksformat och sänkta priser

Coop i Sverige genomgår en stor förändringsprocess som bygger på den affärsstrategi som beslutades för ett knappt år sedan. En central del i planen innebär att Coop under en treårsperiod investerar drygt en miljard i sitt butiksnätverk och ställer om butikerna till tre olika format – Stora Coop, Coop och Lilla Coop. Till detta kommer Coops största prissänkning någonsin, när priserna på tusentals varor sänks för att motsvara kundernas önskemål om prisvärda varor. 

– Vi har arbetat intensivt med att utveckla, effektivisera och strukturera om Coop inom olika områden, allt med syfte att attrahera kunder och vända till vinst 2017. Det känns mycket bra att nu kunna visa våra kunder tydliga resultat av förändringsprogrammet som bygger på kundupplevelse, prisvärdhet och tydlighet i vad våra olika butiksformat erbjuder, säger Sonat Burman-Olsson, vd och koncernchef för Coop Sverige AB.

Baserat på Coops gröna huvudvarumärke har tre tydliga butiksformat, som ska fylla olika behov och köpbeteenden, utvecklats. De tre formaten är Stora Coop – storhandel, Coop – vardagshandel och Lilla Coop – kompletteringshandel.

De nya formaten tydliggör Coops kunderbjudande och ger en ny spännande butiksupplevelse. Två pilotbutiker öppnas den 10 september i södra Stockholm – Coop Zinkensdamm och Stora Coop Västberga – med ett nytt grafiskt utseende, ett förändrat kundvarv och butikskoncept. Fram till årsskiftet kommer flera butiker att ställas om till de nya formaten och processen fortsätter under 2016. Lokala förutsättningar styr i vilken takt butikerna görs om. Idag bedriver Coop butiker under formaten Coop Forum, Coop Extra, Coop Konsum, Coop, Coop Nära och via Coop näthandel.

– Vi vill att våra kunder ska uppfatta Coop som enkelt, hållbart och prisvärt, och det hoppas vi att vi kan uppfylla med våra satsningar och vårt nya sätt att jobba, tillägger Sonat Burman-Olsson. 

Coops största prissänkning
Prissänkningen, som är Coops största någonsin, innebär att Coop svarar upp mot kundernas önskemål om ökad prisvärdhet. Totalt sett kommer prissänkningen ske på tusentals varor. Antalet skiljer sig från butik till butik beroende på dess format/sortiment. Prissänkningen är upp till 5 procent inom de olika varukategorierna, per enskild vara kan sänkningen uppgå till 10-15 procent. De nya priserna börjar gälla från den 7 september.

Sedan tidigare har prissänkningar genomförts regionalt och i vissa varukategorier, vilket innebär att lokala variationer förekommer.

– Prissänkningen är en viktig del i arbetet med att stärka vår position som en prisvärd aktör. Kombinationen av sänkta priser i butik och näthandel, de nya tydliga butiksformaten och en fortsatt utveckling av vårt lojalitetsprogram är viktiga delar för vår framgång. Vi vill vara den goda kraften i svensk dagligvaruhandel och ge våra kunder bättre mat och service för pengarna, avslutar Sonat Burman-Olsson.

Beskrivning av Coops nya format:

Stora Coop
Här storhandlar och bunkrar du till riktigt bra pris, för hela veckan eller ännu längre. Den goda maten står självklart i fokus, men vi erbjuder också ett stort utbud av produkter för hemmet, barnen och familjen.

Coop
Här handlar du det som behövs för hela veckans matlagning, till bra pris. Hos oss hittar du allt som gör vardagen både godare och enklare – maten, tillbehören, förbrukningsvarorna och inspirationen.

Lilla Coop
Här handlar du det som saknas i stunden, till bra pris. Ett välplanerat och högkvalitativt sortiment – precis där du är, just när du behöver det.


För ytterligare information:
För journalister – Coops pressjour, tel. 010-743 13 13
För kunder – Coop Kundkontakt, tel. 0771-17 17 17

  • Handla mat på nätet och hämta dina kassar på Göteborg Landvetter

    Handla mat på nätet och hämta dina kassar på Göteborg Landvetter

    Coop är först ut i Sverige med en innovativ tjänst för att leverera mat som beställts på nätet. 16 april startar Coop ett test där man kan beställa sin mat på nätet och sedan välja att hämta ut matkassarna utanför ankomsthallen på Göteborg Landvetter Airport. Kraven på flexiblare leveranslösningar ökar, samtidigt förväntas kraven från kunder öka ännu mer när fler väljer att köpa mat på nätet.
    Läs mer
  • Coops medlemmar fick tillbaka 430 miljoner förra året

    Coops medlemmar fick tillbaka 430 miljoner förra året

    Under 2018 använde Coops 3,5 miljoner medlemmar över 43 miljarder poäng till ett värde av 430 miljoner kronor. Det populäraste sättet att använda intjänade poäng är att växla in dem till värdecheckar på Coop, vilket stod för 367 miljoner kronor.
    Läs mer