Coop lanserar nytt medlemsprogram

Coop lanserar nu ett nytt medlemsprogram för 3,4 miljoner medlemmar. Från den 1 juli får medlemmarna poäng på inköp hos både Coop och deras partners, som exempelvis Fritidsresor och Nordic Choice Hotels, som är en av Sveriges största hotellkedjor.

I korthet innebär det nya programmet att Coops medlemmar i fortsättningen får minst en poäng, för varje krona som man handlar för hos Coop och deras partners. Poängen kan sedan användas till matvaror eller erbjudanden från Coop eller hos ett tiotal partners som erbjuder allt från biobiljetter till semesterresor.

Det nya medlemsprogrammet har tagits fram tillsammans med kunderna genom intervjuer och tester där Coop fångat upp önskemål och förväntningar på vad som bör finnas med i ett riktigt bra kundprogram. Förutom poängsystemet ingår därför även personliga erbjudanden som bygger på varor som medlemmen brukar handla, samt medlemspriser och rabattcheckar.   

– Vi lanserar nu Sveriges bästa medlemsprogram inom dagligvaruhandeln. Det är ett poängbaserat medlemsprogram, med en unik bredd av erbjudanden från Coop och våra partners, säger Mikael Ahlqvist, chef för Coops medlemsprogram.

Bara de senaste veckorna har två nya intressanta partners tillkommit i Coops medlemsprogram; Nordic Choice Hotels med 171 hotell i Norden och Baltikum där Coops medlemmar tjänar poäng och dessutom får rabatter på boende med upp till 15 procent, samt SAS EuroBonus, Sveriges mest välkända lojalitetsprogram.

– Vi fortsätter att söka partnerskap på den här nivån eftersom konstruktionen av det nya medlemsprogrammet också gör Coop till en betydligt intressantare samarbetspartners än tidigare. Då kan vi vara med och skapa större nytta för våra medlemmars hushållsekonomi, påpekar Mikael Ahlqvist.

Andra partners som redan idag är anslutna till det nya medlemsprogrammet är Akademibokhandeln, Fritidsresor, Swebus, klädkedjorna Polarn O. Pyret och Brothers. Företag som kommer att ge bra erbjudanden i det nya medlemsprogrammet är: Coop Hotellpremie, Live Nation, Wallmans nöjen, Tallink Silja och Bokus.com.

– Det nya medlemsprogrammet är en del av ett omfattande arbete som vi nu genomför för att göra Coop mer attraktivt, säger Anders Sundström, styrelseordförande för KF och Coop. I vårt arbete ingår också att utveckla bättre butiker och service samt konkurrenskraftigare priser.  

Det nya medlemsprogrammet introduceras den 1 juli och alla medlemmar får då dubbla poäng på det första köpet hos Coop. Den 1 oktober kan medlemmarna börja använda poäng i form av varor och tjänster.

För ytterligare information:
För journalister – Coops pressjour, tel: 010-743 13 13
För kunder – Coop Kundservice, tel: 0771-17 17 77
www.coop.se

  • Två av tre svenskar kommer att förändra sina matvanor i år

    Två av tre svenskar kommer att förändra sina matvanor i år

    Nytt år, nya möjligheter. Många svenskar ser ett nytt år som ett bra tillfälle att skapa nya vanor och att ändra sina matvanor. En undersökning bland 1 300 svenskar som genomförts på uppdrag av Coops Matometer visar tydligt att fler personer i storstadsområden och fler kvinnor än män vill ändra något med sina matvanor. Det vanligaste är att man vill äta mindre sötsaker, och hela fyra av fem tillfrågade tror också att de kommer att lyckas med sin förändring i det nya året.
    Läs mer
  • EnterCard och Coop Sverige i nytt samarbete

    EnterCard och Coop Sverige i nytt samarbete

    EnterCard Group AB och Coop Sverige AB har ingått avtal som innebär att EnterCard kommer att erbjuda kreditkort till Coops medlemmar. Det nya samarbetet innebär att Coops kreditkort från och med mars kommer att uppgraderas med flera nya funktioner och tjänster.
    Läs mer