Brett upprop för ansvarsfull sojaodling: Representanter för hela svenska livsmedelskedjan säkerställer ansvarsfull sojaodling

2014 ska minst 60 procent och 2015 ska 100 procent av den soja som används och/eller säljs av företagen i den Svenska Sojadialogen vara ansvarsfullt producerad. Det garanterar de 27 svenska matföretag och organisationer som tecknat en frivillig överenskommelse med mål att säkerställa att den soja som används för produktion av livsmedel som säljs i Sverige är socialt och miljömässigt ansvarsfullt producerad.

I ett brett, frivilligt nätverk som omfattar branschorganisationer, foderindustri, matproducenter och handelskedjor, vill företagen säkerställa att de produkter som svenska konsumenter köper är producerade med certifierad soja, oavsett om det rör sig om produkter med svenskt eller importerat ursprung. Ansvarstagandet omfattar det som respektive företag i sin egen leverantörskedja själv kan påverka. Med certifierad soja menas här såväl fysiskt certifierad soja som köp av sojacertifikat. Båda tillvägagångsätten bidrar till ansvarsfullt producerad soja. 

– När svenska konsumenter väljer produkter från Coop, eller från övriga företag i Sojadialogen, kan de framöver känna sig trygga med att den soja som behövts för att få fram produkterna producerats på ett ansvarsfullt sätt, säger Louise König, chef för hållbarhet på Coop.

De senaste 50 åren har den globala sojaproduktionen ökat från 27 miljoner ton till dryga 269 miljoner ton. Sojamjöl är vanligt förekommande som del av foder då det innehåller högvärdigt protein och livsviktiga aminosyror som är nödvändiga för djurens välmående.

Sojadialogen är ett svenskt upprop för ansvarsfullt odlad soja certifierad enligt RTRS (Round Table on Responsible Soy) eller ProTerra’s principer och kriterier. Ambitionen är att alla livsmedel från företagen i Sojadialogen ska vara baserad på ansvarsfullt odlad soja.

– Vi välkomnar det här som ett viktigt första steg för att minska negativ påverkan på natur, djur och människor där sojan produceras. Vår förhoppning är att andra företag kan följa efter och ställa krav på hur sojan produceras, säger Peter Westman, naturvårdschef på Världsnaturfonden WWF.

Genom att enbart producera och/eller sälja produkter med certifierad soja vill företagen bidra till att förhindra förlust av biologisk mångfald, oansvarig användning av giftiga bekämpningsmedel, exploatering av mark som tillhör lokal- eller ursprungsbefolkningar samt säkra och bra arbetsförhållanden på sojaplantagen. Genom att ställa krav på certifierad soja säkerställs att den odlats utan exploatering av unika naturområden, som Atlantregnskogen, Cerrado, Chaco eller Amazonas.

Följande medlemmar ingår i Sojadialogen för en ansvarsfullt producerad soja:
Arla Sverige AB
Henri De Sauvage Nolting, VD

Axfood Sverige AB
Hans Holmstedt, Inköpsdirektör

Bjärefågel i Torekow AB
Martin Ingemarsson, Djuransvarig

Coop Sverige AB
Johnny Capor, tf VD

Dalsjöfors Kött AB
Magnus Larsson, VD

Guldfågeln AB
Martin Lindström, VD

Gäsene Mejeriförening
Marcus Jansson, VD

HKScan Sweden AB
Göran Holm, EVP, Consumer Business Scandinavia

ICA Sverige AB
Dan Jacobson, Chef Färskvaror

Ingelsta Kalkon AB
Peter Andersson, VD

KLS Ugglarps AB
Jonas Tunestål, VD

Knäreds Kyckling AB
Johan Karlsson, VD

Kronfågel AB
Magnus Lagergren, VD

Lagerbergs AB
Peter Lagerberg, Djuransvarig

Lantmännen ek för.
Johan Andersson, Divisionschef Lantmännen Lantbruk

Martin & Servera AB
Håkan Åkerström, VD

Nyhléns Hugosons Chark AB
Magnus Nilsson, VDSkånemejerier AB
Björn Sederblad, VD

Skövde Slakteri AB/Gudruns
Ove Konradsson, VD

Undertecknade organisationer stödjer denna avsiktsförklaring:
Branschorganisationen Svensk Fågel
Maria Donis, VD

Branschorganisationen Svenska Ägg
Astrid Lovén Persson, Verksamhetsledare

Branschorganisationen Svenskt Kött
Maria Forshufvud, VD

Föreningen Foder & Spannmål
Erik Hartman, VD

Lantbrukarnas Riksförbund
Helena Jonsson, Förbundsordförande

Svenska Avelspoolen AB
Hans Agné, VD

Sveriges Nötköttsproducenter
Jan Forssell, Ordförande

Svenska Fåravelsförbundet
Bertil Gabrielsson, Ordförande

För ytterligare information:
För journalister – Coops pressjour, tel. 010-743 13 13
För kunder – Coop Kundkontakt, tel. 0771-17 17 17

  • Coop lanserar e-handelserbjudande i Stockholms skärgård

    Coop lanserar e-handelserbjudande i Stockholms skärgård

    Coop Butiker och Stormarknader lanserar ett helt nytt skärgårdserbjudande till kunder och medlemmar, vare sig de är bofasta skärgårdsbor eller sommargäster. Satsningen omfattar ett flertal noggrant utvalda färjelägen och bryggor i skärgården och bygger på lösningar både året runt och under högsäsong.
    Läs mer
  • Coop fördubblar försäljningen av svenskt naturbeteskött

    Coop fördubblar försäljningen av svenskt naturbeteskött

    Sen våren 2019 har Coop i samarbete med HKScan satsat på att erbjuda ett brett sortiment av svenskt naturbeteskött i Coops alla butiker under egna varumärket Coop. Ett stort intresse har skapats för sortimentet vilket har lett till fördubblad försäljning samt att fler svenska producenter har kontrakterats för att kunna möta det ökade intresset från konsumenter på naturbeteskött.
    Läs mer