Coop testar iBeacon

– mobila erbjudanden för den som vill

Coop Centralen i Stockholm är den första butiken i Sverige som testar nästa generations marknadsföringskanal – iBeacon – en trådlös sändare som skapar en digital hotspot med räckvidd på 70 meter och som skickar ut mobila erbjudanden direkt till de kunder som befinner sig i närheten.

Under två veckor i augusti testas tekniken vid Coop Centralen i Stockholm. Kunder som närmar sig hotspot-området får exklusiva erbjudanden i sin mobil med hjälp av iBeacon, förutsatt att mobilägaren själv har laddat hem Coop-appen och aktiverat funktionen.

           iBeacon är definitivt en intressant kanal för att säkerställa ökad kundnöjdhet och riktad kommunikation vid rätt tillfälle, säger Caroline Palmqvist, projektledare digitala kanaler, Coop.

iBeacon är en trådlös liten sändare som skapar den digitala hotspotten. Genom att använda det senaste Bluetooth-protokollet förenklas kommunikationen med Coops kunder och de får möjlighet att ta emot fler relevanta erbjudanden när de, som i det här fallet, närmar sig Coop Centralen.

          Tänk dig att du kommer med pendeln till Centralstationen, du missade frukosten, men en bit innan du passerar Coop Centralen så plingar det till i din mobil och du får ett schyst erbjudande på ett frukostpaket, säger Caroline Palmqvist.

Tekniken testas av flera stora internationella företag runt om i världen och intresset har visat sig stort från både butikssidan och kundsidan. I projektet med iBeacon samarbetar Coop med Katalysator.

För ytterligare information:

Coops pressjour 010-743 13 13
För kunder – Coop Kundkontakt 0771-17 17 17