Coop utökar sortimentet av ekologiskt svenskt kött

Coop utökar sortimentet av ekologiskt svenskt kött

Coop arbetar kontinuerligt för att öka den ekologiska andelen av kött. Nu utökar Coop sitt sortiment genom ett samarbete med Scan och kontrakterar ett antal svenska ekoproducenter. Med detta samarbete ökar Coop andelen svenskt ekologiskt fläskkött. Coops kunder kommer att hitta produkterna i köttdisken under varumärket Coop Eko.

Sedan slutet av 1980-talet har Coop salufört kött som produceras av KRAV-grisar under vårt varumärke Coop Änglamark. Nu utökar Coop sitt ekologiska sortiment genom ett samarbete med Scan. Ett antal svenska EU-ekoproducenter förser därmed Coop med kotlett, karré och fläskfilé, som kommer att finnas i köttdisken under varumärket Coop Eko.

Coop har idag det bredaste sortimentet och största andelen på marknaden inom ekologiskt kött. Utmaningarna att öka utbudet finns i första hand inom griskött där ekologiska grisar är mindre än 2 procent av den totala volymen av svenska grisar. För att få ökad tillgång krävs flera åtgärder. Det här avtalet är en sådan åtgärd. Coop sponsrar också projektet Bliekobonde.nu, som är en kampanj för att få fler svenska uppfödare och odlare att ställa om till ekologiskt eller KRAV.

För mer information:
Coops pressjour: 010-743 13 13

  • Coop inleder arbetet för MSC-certifiering av alla fiskdiskar

    Coop inleder arbetet för MSC-certifiering av alla fiskdiskar

    Nu börjar Coop arbetet för att MSC-certifiera samtliga Coops färska fiskdiskar, i linje med Coops fiskstrategi. I och med detta blir Coop Sveriges första matkedja som MSC-certifierar all...
    Läs mer
  • Coop ökar ekoförsäljningen – 10 procent ekologiskt

    Coop ökar ekoförsäljningen – 10 procent ekologiskt

    2016 blev ännu ett rekordår för Coops ekologiska försäljning. Försäljningsandelen uppgick till 10,0 procent. En ökning med 8,7 procent sedan 2015, då andelen låg på 9,2 procent. För Coops näthandel ligger ekoandelen på 21 procent. Coops starka erbjudande inom ekologiskt gör skillnad för kunder, leverantörer och miljön.
    Läs mer