Yngre använder flest plastkassar

Yngre använder flest plastkassar

Svenska konsumenter uppger att de bär hem i snitt 2,2 nya plastbärkassar varje vecka. Flest nya kassar använder de som är mellan 36 och 45 år gamla, medan de som nått pensionsåldern bär hem betydligt färre kassar. Det visar en ny undersökning från Demoskop gjord på uppdrag av Coop.

Den första juni infördes en ny lag som innebär att handeln ska informera sina kunder om kassarnas miljöpåverkan i syfte att minska användningen av plastkassar. Coop informerar våra kunder både i butiker, på kassar och i våra digitala kanaler om att inte ta fler plastkassar än vad som är nödvändigt, gärna använda dem många gånger och att återvinna dem som mjukplast när de ska kasseras.

För att ta reda på vilka konsumenter som använder flest kassar har vi frågat hur många nya plastkassar som man uppskattar att man bär hem varje vecka. Undersökningen visar att:

  • Män använder i genomsnitt 2,3 nya kassar medan kvinnor använder 2,0.
  • Flest kassar använder de mellan 36 och 45 år, med i genomsnitt över 3 nya kassar per vecka. 11 procent i denna åldersgrupp uppger att de bär hem mellan 6 och 9 nya kassar i veckan.
  • De som är över 65 bär i genomsnitt bara hem 1,2 nya kassar i veckan. Hela 43 procent i den här gruppen uppger att de inte använder någon ny kasse.
  • I storstäderna används i genomsnitt 2,4 kassar att jämföra med 2,0 i övriga landet.

Undersökningen genomfördes under vecka 22 2017 av Demoskop på uppdrag av Coop. Totalt svarade 737 personer i åldrarna 16-75 år på frågan.

För mer information kontakta:
Coops pressjour, 010–743 13 13

Tobias Rydergren Presschef
  • Två av tre vill ändra sina matvanor i år

    Två av tre vill ändra sina matvanor i år

    Många ser ett nytt år som en möjlighet för förändring och att skaffa sig nya vanor. De senaste två åren har Coops Matometer tittat på hur svensken vill förändra sina matvanor i det nya året. En färsk undersökning visar att två av tre kommer att förändra sina matvanor 2020. Det är främst kvinnor och unga personer i åldern 16-25 som kommer att förändra sina matvanor och den förändring som flest vill göra 2020 är att äta mer hälsosamt.
    Läs mer
  • Hösten är högsäsong för vegetariskt

    Hösten är högsäsong för vegetariskt

    Den vegetariska trenden fortsätter att växa sig stark. Efter att ha analyserat svenskens två huvudmåltider i mer än två år visar Matometerns vego-index att vi äter vegetarisk kost i mindre utsträckning i juli och augusti, men mer under höst och vår. Flest vegetariska måltider äts i storstadsregionerna, av kvinnor i åldern 25-34 och högutbildade personer.
    Läs mer