X:-tra, nytt svenskt butiksformat som ska fokusera på pris

X:-tra, nytt svenskt butiksformat som ska fokusera på pris

Coop lanserar ett helt nytt butiksformat; X:-tra – en del av Coop. Det nya landsomfattande butiksformatet kommer att ha ett tydligt priserbjudande, där pris är i fokus varje dag och på hela sortimentet. Målsättningen är att öppna 70 butiker under 2022.

Under våren 2022 kommer ett helt nytt butiksformat att ta plats på den svenska dagligvarumarknaden. Det nya butiksformatet X:-tra – en del av Coop, är en rymlig och bostadsnära butik som fokuserar på pris, med ett väl anpassat sortiment som täcker alla vardagsbehov, och erbjuder flera riktigt bra klipp och kampanjer varje vecka.

Vi har lyssnat på våra medlemmar, följt förändringarna i samhället och kommit fram till att ett butiksformat som X:-tra behövs. Det finns plats för ett nytt butiksformat på den svenska dagligvarumarknaden som fokuserar på pris, erbjuder välkända varumärken till bra kvalitet och har ett starkt priserbjudande i en bostadsnära butik, säger Marie Nygren tf vd Coop.

Det nya butiksformatet X:-tra har under en tid pilottestats i sex butiker på olika platser i landet. Pilottesterna har gett värdefull input och data för att anpassa butiksformatets erbjudande och säkerställa att man möter medlemmars och kunders behov och förväntan. X:-tra är ett helt nytt butikskoncept med eget sortiment, egen grafisk profil, egen kommunikation och egen butiksdrift.

Under pilotfasen har vi samlat in värdefull data och kontinuerligt anpassat butiksformatet för att säkerställa att vi har ett riktigt bra erbjudande. X:-tra har ett starkt priserbjudande med fokus på att alltid erbjuda schyssta priser på alla varor varje dag. Samtidigt tål vi att jämföras med andra konkurrenter, säger Ola Andersson, affärschef X:-tra.

Att X:-tra är en del av Coop innebär att det nya butiksformatet kan dra nytta av Coops inköpsavdelnings förhandlingskraft och leverantörskrav. Det innebär också att man kan nyttja alla de fördelar som finns med att vara medlem i Coop och ta del av ett av marknadens starkaste medlemsprogram.

Vi är nöjda med testerna och den intrimning som gjorts av butiksformatet. Feedbacken från våra medlemmar och kunder som besökt våra pilotbutiker har varit väldigt positiv. När vi nu går in i nästa fas och ska öppna upp fler X:-tra-butiker breddar vi vår kundbas och kan ge fler medlemmar och kunder ett bra alternativ som passar deras behov, säger Peter Nordman, Försäljnings- och Driftschef Coop Väst.

Arbetet med att öppna X:-tra-butiker drar nu igång med målsättningen att öppna 70 butiker under 2022.

För mediefrågor, kontakta
Coops presstjänst: 010-743 13 13 eller media@coop.se 

  • Lyckad hälsosatsning för Coops medlemmar – “Gör skillnad i mitt liv”

    Lyckad hälsosatsning för Coops medlemmar – “Gör skillnad i mitt liv”

    Närmare 18 000 medlemmar valde att tacka ja till den hälsoutmaning som Coop i samarbete med PerformIQ Life skickade ut under hösten. - Vi har fått in otroligt många positiva kommentarer om hur den gjort skillnad i deras liv. Nu kör vi en vända till i januari, säger Anton Nyman, chef Partnerprogam Coop Sverige.
    Read more
  • Coop Sverige AB ställer om organisationen för att öka medlemsnyttan

    Coop Sverige AB ställer om organisationen för att öka medlemsnyttan

    Coop Sverige AB gör nu en omställning av organisationen för att öka konkurrenskraften och kunna ge bättre priser och erbjudanden till Coop i Sveriges över 3,9 miljoner medlemmar. Förändringen innebär en neddragning på cirka 100 tjänster vid kontoret i Solna som tillsammans med andra åtgärder ger en kostnadsminskning om drygt 300 miljoner kronor.
    Read more