X:-tra, nytt svenskt butiksformat som ska fokusera på pris

X:-tra, nytt svenskt butiksformat som ska fokusera på pris

Coop lanserar ett helt nytt butiksformat; X:-tra – en del av Coop. Det nya landsomfattande butiksformatet kommer att ha ett tydligt priserbjudande, där pris är i fokus varje dag och på hela sortimentet. Målsättningen är att öppna 70 butiker under 2022.

Under våren 2022 kommer ett helt nytt butiksformat att ta plats på den svenska dagligvarumarknaden. Det nya butiksformatet X:-tra – en del av Coop, är en rymlig och bostadsnära butik som fokuserar på pris, med ett väl anpassat sortiment som täcker alla vardagsbehov, och erbjuder flera riktigt bra klipp och kampanjer varje vecka.

Vi har lyssnat på våra medlemmar, följt förändringarna i samhället och kommit fram till att ett butiksformat som X:-tra behövs. Det finns plats för ett nytt butiksformat på den svenska dagligvarumarknaden som fokuserar på pris, erbjuder välkända varumärken till bra kvalitet och har ett starkt priserbjudande i en bostadsnära butik, säger Marie Nygren tf vd Coop.

Det nya butiksformatet X:-tra har under en tid pilottestats i sex butiker på olika platser i landet. Pilottesterna har gett värdefull input och data för att anpassa butiksformatets erbjudande och säkerställa att man möter medlemmars och kunders behov och förväntan. X:-tra är ett helt nytt butikskoncept med eget sortiment, egen grafisk profil, egen kommunikation och egen butiksdrift.

Under pilotfasen har vi samlat in värdefull data och kontinuerligt anpassat butiksformatet för att säkerställa att vi har ett riktigt bra erbjudande. X:-tra har ett starkt priserbjudande med fokus på att alltid erbjuda schyssta priser på alla varor varje dag. Samtidigt tål vi att jämföras med andra konkurrenter, säger Ola Andersson, affärschef X:-tra.

Att X:-tra är en del av Coop innebär att det nya butiksformatet kan dra nytta av Coops inköpsavdelnings förhandlingskraft och leverantörskrav. Det innebär också att man kan nyttja alla de fördelar som finns med att vara medlem i Coop och ta del av ett av marknadens starkaste medlemsprogram.

Vi är nöjda med testerna och den intrimning som gjorts av butiksformatet. Feedbacken från våra medlemmar och kunder som besökt våra pilotbutiker har varit väldigt positiv. När vi nu går in i nästa fas och ska öppna upp fler X:-tra-butiker breddar vi vår kundbas och kan ge fler medlemmar och kunder ett bra alternativ som passar deras behov, säger Peter Nordman, Försäljnings- och Driftschef Coop Väst.

Arbetet med att öppna X:-tra-butiker drar nu igång med målsättningen att öppna 70 butiker under 2022.

För mediefrågor, kontakta
Coops presstjänst: 010-743 13 13 eller media@coop.se 

  • Coop lanserar e-handelserbjudande i Stockholms skärgård

    Coop lanserar e-handelserbjudande i Stockholms skärgård

    Coop Butiker och Stormarknader lanserar ett helt nytt skärgårdserbjudande till kunder och medlemmar, vare sig de är bofasta skärgårdsbor eller sommargäster. Satsningen omfattar ett flertal noggrant utvalda färjelägen och bryggor i skärgården och bygger på lösningar både året runt och under högsäsong.
    Läs mer
  • Coop i viktigt test för att få köra längre och tyngre godståg

    Coop i viktigt test för att få köra längre och tyngre godståg

    Coop har genomfört en unik transport på järnväg. Tillsammans med tågoperatören TX Logistik och Trafikverket genomförde Coop igår en transport med ett fullastat godståg med 838 meters längd- mer än 200 meter längre än normalt. Tåget var lastat med Coops matvaror som kördes från Malmö till Frövi. Testet är en del av det nationella utvecklingsarbetet för att flytta mer gods från väg till järnväg.  
    Läs mer