Värmlandsmjölken störst i Konsum Värmlands butiker

Värmlandsmjölken störst i Konsum Värmlands butiker

Den lokala mjölken och grädden från Wermlands Mejeri AB har gått förbi sina konkurrenter inom Konsum Värmlands butiker. Under årets första fyra månader har Värmlandsmjölken en andel inom sitt varuområde på drygt 57 procent och grädden en andel på drygt 63 procent. En utveckling som är en positiv överraskning för Konsum Värmland.

  • Redan i augusti 2015 tecknade vi ett avtal med Wermlands Mejeri att vi garanterade att sälja minst 2,5 miljoner liter Värmlandsmjölk per år. Men att Värmlandsmjölken och grädden skulle dominera inom sina varuområden är en utveckling klart över förväntan, säger Konsum Värmlands VD Tomas Sjölander.

914 872 kronor extra till levererande mjölkbönder
Mjölken och grädden kostar två kronor mer per liter i förhållande till motsvarande produkter från Arla. Då en krona per liter går oavkortat till de leverarande mjölkbönderna har 914 872 kronor betalats ut i extraersättning till de levererande mjölkbönderna.

  • Värmlandsmjölken är ett lysande exempel på att vi konsumenter är beredda att betala lite mer för att stötta tillväxt och sysselsättning i Värmland. Det stärker oss inom Konsum Värmland att fortsätta gå i bräschen för lokalt producerade varor, avslutar Tomas Sjölander.

 

Fakta andelar
Konsum Värmlands butiker (exklusive dotterbolagen) har till och med  april 2016 sålt 821 861 liter lätt, standard- och mellanmjölk i enliterförpackningar, som motsvarar en andel på 57,39 %.  Av grädden 40 % i 5 dl förpackningar har man sålt 82 479 förpackningar vilket motsvarar en andel på 63,54 %.

Fakta merbetalning
Konsumenten betalar två kronor extra per liter av mjölk och grädde från Wermlands Mejeri AB i jämförelse till motsvarande mjölk från Arla. Av dessa går en krona till mjölkbonden i merbetalning,  90 öre till Wermlands Mejeri, 22 öre till moms och resterande 12 öre tas från Konsum Värmlands butiksmarginal. Från den fjärde  januari till den första maj har den totala försäljningen av mjölk och grädde inom Konsum Värmland (inkl. dotterbolag) uppgått till 914 872 liter, vilket innebär att 914 872 kronor i merbetalning har utgått till de levererande mjölkbönderna.

Se gärna www.konsumvarmland.se  för ytterligare fakta

För ytterligare information; kontakta Konsum Värmlands kommunikationschef Klas Olsson, tfn; 010-410 81 02, VD Tomas Sjölander, tfn; 010-410 81 79 eller Yngve Gustafsson VD för Wermlands Mejeri AB, tfn; 070 – 335 04 02

  • Martin Runqvist lämnar som vd för Coop Syd

    Martin Runqvist lämnar som vd för Coop Syd

    Sedan den 1 januari är Stefan Nyrinder ny interim vd för Coop Syd. Tidigare har Stefan Nyrinder bland annat varit vd för Ikano Bank och Länsförsäkringar Östgöta. Han ersätter Martin Runqvist som lämnar vd-jobbet men kommer att jobba kvar en tid inom Coop Syd med utvecklingsprojekt.
    Read more
  • Coop Finspång lanserar nytt innovativt koncept för att lära barn om svensk mat och lantbruk

    Coop Finspång lanserar nytt innovativt koncept för att lära barn om svensk mat och lantbruk

    Coop Finspång är den första butiken i Sverige att testa ett helt nytt och innovativt koncept som ska ge barn möjlighet att lära sig om var maten kommer ifrån. Genom ett samarbete med Lantbrukarnas Riksförbund (LRF), Active Floor och Coop Finspång skapas nu en unik digital spelyta i butiken där barnen kan ta del av interaktiva spel och aktiviteter som handlar om svensk matproduktion och svenskt lantbruk.
    Read more