Värmlands Chark AB är ett nytt företag inom det värmländska näringslivet. Och redan nu kan man stoltsera med verksamhet på två platser i Värmland, välkända och prisbelönta produkter, cirka 180 anställda och en omsättning på cirka 450 Mkr. Ingen dålig start för ett helt nytt företag med traditioner av charktillverkning sedan 1928. Man kan också presentera en rad spännande produktlanseringar, bland annat gör den klassiska Kilsfalun en efterlängtad comeback.
Framställning av charkvaror har en lång tradition inom den värmländska kooperationen, då den första charkfabriken i Karlstad etablerades redan 1928. Något som Konsum Värmland tagit fasta på, förnyat och vidareutvecklat. I dag har man, förutom sina cirka 80 butiker, en distributionscentral, Konsum Värmland DC, som består av lagercentral, färskvarucentral, transportcentral, bageri och charkfabrik. Huvuduppdraget för charkfabriken och bageriet har varit – och är – att förse de egna butikerna med kött- och charkvaror samt bröd.
– Tillgången till en egen livsmedelsindustri av det här slaget ställer Konsum Värmland i en unik position. Bland annat kan vi erbjuda våra medlemmar ett av marknadens bredaste utbud av lokalt producerade varor, säger Konsum Värmlands VD och koncernchef Steve Fredriksson.
Värmlands Chark AB – ett helägt dotterföretag till Konsum Värmland
Under de senaste åren har intresset för den egna produktionen ökat, även bland kunder utanför Konsum Värmland. Som exempel kan nämnas kommuner, föreningar, företag och den övriga konsumentkooperationen. En av anledningarna till framgångarna utanför Konsum Värmland är att charkfabrikens produkter blivit både uppmärksammade och prisbelönta. Bl. a utsågs köttbullarna av varumärket ”Svenska Favoriter” till Sveriges bästa vid höstens chark-SM, som arrangerades av SIK i Göteborg. Den största förändringen som ett fristående dotterföretag, är att man får större möjligheter till en utökad marknad.
– Genom att göra Värmlands Chark AB till ett fristående dotterföretag till Konsum Värmland är vi övertygade om att vi kan förtydliga vår lokala profil och hantverkstradition ytterligare. Värmlands Chark får större resurser och möjligheter till en ordentlig landsomfattande lansering. Det är vår övertygelse att vi kan nå ut till ännu fler kunder utanför landskapets gränser, menar Steve Fredriksson.
Tradition och förnyelse
Jesper Gunnarsson Berg, 34 år, är VD för Värmlands Chark AB. Jesper, som är uppvuxen i Örebro, har en bakgrund både från IKEA och från köttbranschen via Hilton Food Group, som är en stor köttleverantör.
– Ambitionen med Värmlands Chark är dels att ta tillvara den kompetens och yrkesskicklighet som redan finns på våra två anläggningar i Karlstad och i Kil. Från den basen ska vi vidareutveckla företaget och hitta nya spännande marknader och kunder, säger Jesper entusiastiskt.
Ett brett och kvalitetsinriktat sortiment
Värmlands Chark AB erbjuder styckning, butikspacketering, charkproduktion, färdigmat, majonäsbaserade sallader, smörgåstårtor, landgångar och mycket mer. Anläggningarna är belägna i Karlstad och i Kil. Omsättningen uppgår till cirka 450 Mkr fördelade på cirka 180 anställda.
– Vi har lagt ned ett stort arbete för att lyfta fram det unika med Värmlands Chark. Vår ambition är att lyfta fram prisbelönta produkter, värmländska recept och yrkesskicklighet som tillsammans står för ett gott värmländskt hantverk, menar Jesper.
Värmlands Chark som varumärke
De varumärken som Värmlands Chark AB idag producerar, utöver varumärket Konsum Värmland, är Nästgårds och Svenska favoriter. Redan välrenommerade varumärken som man hoppas på fortsatta framgångar med. Dessutom legotillverkar man så kallade egna varumärken bland annat åt Pekås, Maximat och till Coop i Sverige.
– Legotillverkningen ska vi givetvis behålla, och förhoppningsvis vidareutveckla. Och under våren kommer vi på allvar att omprofilera en mängd produkter under varumärket Värmlands Chark. Dessutom kan vi redan nu utlova en hel del nyheter med spännande värmländsk receptur.
Nyheter i sortimentet – kilsfalun gör comeback!
Kils Falukorv var i många år ett välkänt begrepp i Värmland. När SCAN lade ned sin anläggning i Kil 1997, försvann senare korven på marknaden. Idag har Värmlands Chark AB sin tillverkning både i Karlstad och i Kil, och kommer inom de närmaste veckorna att återuppta tillverkningen med den speciella recepturen.
– Personerna som låg bakom den välkända kilsfalun är idag uppknutna till oss på Värmlands Chark. Det ska bli jättespännande att lansera vårt nya sortiment där den välkända kilsfalun bara är en i mängden, påpekar Jesper.
Den egna personalen blir fotomodeller
Inför lanseringen av Värmlands Chark har man genomfört ett omfattande arbete med planering av en helt ny profil med annonskampanjer, förpackningar och butiksmaterial. Som ett led i att lyfta fram yrkesskickligheten har till stor del den egna personalen fått ersätta fotomodeller.
– Redan från starten av Värmlands Chark finns det en stor erfarenhet och yrkesskicklighet. Det vill vi också ska synas rejält utåt. Och det kommer det att göra med hjälp av vår personal.
Expansionsmöjligheter
Inom organisationen för Värmlands Chark AB finns det idag en del nya ansikten blandat med tidigare erfarenhet. Företaget har valt att förstärka sin säljsida för att möta nuvarande och framtida kunders krav. Bland annat har man skapat resurser för att speciellt bearbeta marknaden för restauranger och grossister.
– Vi har traditionen, kunnandet, en tydlig lokal identitet tillsammans med ett tydligt nytänkande. Vi har därför alla ingredienser som krävs för att sätta Värmlands Chark på kartan och expandera ytterligare, avslutar en optimistisk Jesper Gunnarsson Berg.
För ytterligare fakta, se gärna; www.konsumvarmland.se eller www.varmlandschark.se
För ytterligare information, kontakta; Jesper Gunnarsson Berg, tfn; 054-220161 eller Konsum Värmlands informationschef Klas Olsson, tfn 054-220102