Varannan svensk kommer att handla julmat online

Varannan svensk kommer att handla julmat online

Varannan svensk kommer att handla julmaten på nätet i år och hela 20 procent uppger att de kommer handla online i större utsträckning jämfört med tidigare. Det visar en ny undersökning om svenskarnas planer för julmatshandeln.

Nästan varannan svensk (47 procent) kommer att köpa sin julmat online i år, det visar en ny undersökning genomförd av Demoskop på uppdrag av Coop. Var femte (20 procent) uppger att de kommer att handla mat och dryck till årets julfirande online i högre utsträckning än tidigare. Det är framförallt i åldrarna 16–25 år där man tror att man kommer att handla mer online, det uppger 26 procent. En kraftig ökning ses även bland de i åldrarna 66–75 år där nästan var fjärde (23 procent) uppger att de tror att de kommer handla julmat online i större utsträckning än tidigare.

Detta år har varit speciellt på många sätt, och intresset för att handla mat på nätet har ökat enormt. Vi har fördubblat vår onlinekapacitet under året för att möta en högre efterfrågan. Vi är särskilt glada över att så många i den äldre åldersgruppen upptäckt hur enkelt och smidigt det är att klicka hem sin mat och få den levererad till dörren, säger Sara Mundt Petersen, Chef Digitala Kundmöten och E-handel på Coop Sverige.

Undersökningen visar vidare att fler kvinnor (24 procent) än män (18 procent) kommer att handla julmat online i högre utsträckning än tidigare. Endast fyra procent uppger att de kommer att handla julmat online i mindre utsträckning än tidigare.

De vanligaste varorna som svenskarna kommer att handla på nätet till julfirandet i år är julmust (32 procent), ägg (29 procent), julskinka och prinskorv (25 procent) samt pepparkakor och godis (24 procent).

Om Undersökningen
Undersökningen är genomförd av Demoskop på uppdrag av Coops Matometer. Totalt genomfördes 1 129 intervjuer inom en riksrepresentativ grupp av den svenska allmänheten, 16–75 år under vecka 48 och 49, 2020. Undersökningen genomförs inom ramen för Norstats slumprekryterade webbpanel.

Om Matometern
Coops Matometer är Sveriges största undersökning om vad människor i Sverige äter till vardags och utgörs i dagsläget av en databas med information om mer än 700 000 måltider. Undersökningen görs av Coop tillsammans med Demoskop. Matometerns databas uppdateras varje vecka med 6 000 nya måltider från en riksrepresentativ grupp i åldrarna 16–75 med information om vad de äter, när de äter och vem som äter.

För mer information kontakta
Coops presstjänst: 010-743 13 13 eller media@coop.se 

  • Två av tre vill ändra sina matvanor i år

    Två av tre vill ändra sina matvanor i år

    Många ser ett nytt år som en möjlighet för förändring och att skaffa sig nya vanor. De senaste två åren har Coops Matometer tittat på hur svensken vill förändra sina matvanor i det nya året. En färsk undersökning visar att två av tre kommer att förändra sina matvanor 2020. Det är främst kvinnor och unga personer i åldern 16-25 som kommer att förändra sina matvanor och den förändring som flest vill göra 2020 är att äta mer hälsosamt.
    Läs mer
  • Hösten är högsäsong för vegetariskt

    Hösten är högsäsong för vegetariskt

    Den vegetariska trenden fortsätter att växa sig stark. Efter att ha analyserat svenskens två huvudmåltider i mer än två år visar Matometerns vego-index att vi äter vegetarisk kost i mindre utsträckning i juli och augusti, men mer under höst och vår. Flest vegetariska måltider äts i storstadsregionerna, av kvinnor i åldern 25-34 och högutbildade personer.
    Läs mer