Varannan svensk kommer att handla julmat online

Varannan svensk kommer att handla julmat online

Varannan svensk kommer att handla julmaten på nätet i år och hela 20 procent uppger att de kommer handla online i större utsträckning jämfört med tidigare. Det visar en ny undersökning om svenskarnas planer för julmatshandeln.

Nästan varannan svensk (47 procent) kommer att köpa sin julmat online i år, det visar en ny undersökning genomförd av Demoskop på uppdrag av Coop. Var femte (20 procent) uppger att de kommer att handla mat och dryck till årets julfirande online i högre utsträckning än tidigare. Det är framförallt i åldrarna 16–25 år där man tror att man kommer att handla mer online, det uppger 26 procent. En kraftig ökning ses även bland de i åldrarna 66–75 år där nästan var fjärde (23 procent) uppger att de tror att de kommer handla julmat online i större utsträckning än tidigare.

Detta år har varit speciellt på många sätt, och intresset för att handla mat på nätet har ökat enormt. Vi har fördubblat vår onlinekapacitet under året för att möta en högre efterfrågan. Vi är särskilt glada över att så många i den äldre åldersgruppen upptäckt hur enkelt och smidigt det är att klicka hem sin mat och få den levererad till dörren, säger Sara Mundt Petersen, Chef Digitala Kundmöten och E-handel på Coop Sverige.

Undersökningen visar vidare att fler kvinnor (24 procent) än män (18 procent) kommer att handla julmat online i högre utsträckning än tidigare. Endast fyra procent uppger att de kommer att handla julmat online i mindre utsträckning än tidigare.

De vanligaste varorna som svenskarna kommer att handla på nätet till julfirandet i år är julmust (32 procent), ägg (29 procent), julskinka och prinskorv (25 procent) samt pepparkakor och godis (24 procent).

Om Undersökningen
Undersökningen är genomförd av Demoskop på uppdrag av Coops Matometer. Totalt genomfördes 1 129 intervjuer inom en riksrepresentativ grupp av den svenska allmänheten, 16–75 år under vecka 48 och 49, 2020. Undersökningen genomförs inom ramen för Norstats slumprekryterade webbpanel.

Om Matometern
Coops Matometer är Sveriges största undersökning om vad människor i Sverige äter till vardags och utgörs i dagsläget av en databas med information om mer än 700 000 måltider. Undersökningen görs av Coop tillsammans med Demoskop. Matometerns databas uppdateras varje vecka med 6 000 nya måltider från en riksrepresentativ grupp i åldrarna 16–75 med information om vad de äter, när de äter och vem som äter.

För mer information kontakta
Coops presstjänst: 010-743 13 13 eller media@coop.se 

  • Coop återkallar 6-pack Änglamark ägg

    Coop återkallar 6-pack Änglamark ägg

    Coop återkallar 6-pack Änglamark ägg med bäst före-datum 2025-11-02. Anledningen till återkallelsen är att varan kan innehålla salmonella. Leverantören av äggen har vid en rutinkontroll upptäckt salmonella i ett stall. Inga ägg har bekräftats med smitta, men som försiktighetsåtgärd så återkallas nu ägg från aktuell producent. Den återkallade produkten har i begränsad omfattning sålts i flera butiker.
    Read more
  • Coop bygger ut i Karlsborg – nytt centrum ger ökad kundtillströmning

    Coop bygger ut i Karlsborg – nytt centrum ger ökad kundtillströmning

    Måndag 20 oktober tas första spadtaget för ett nytt centrum i norra Karlsborg då Skaraborgs attraktivaste torg utökas med 80 lägenheter i ett samarbete mellan Coop Väst, Skaraborgs kommun, KBB fastigheter och Wennergrens. 
    Read more