Vad äter de som mår bra till frukost?

Vad äter de som mår bra till frukost?

Varje dag översköljs vi av tips om vad man bör äta för att må bra. Med Coops Matometer kan vi vända på frågeställningen. Till exempel: vad äter de som upplever att de har en bra hälsa till frukost? På första plats hamnar granola, tätt följd av gröt och müsli.

På frukostbordet hos de som har god hälsa hittar vi också nötter, russin, chiafrön och kvarg. De dricker gärna grönt te och tar ett glas apelsinjuice. Till granolan eller müslin har de antingen naturell yoghurt eller naturell filmjölk. De föredrar mörkt bröd eller knäckebröd och lägger kanske aningen oväntat gärna leverpastej på sina smörgåsar.

De som inte mår bra då. Vad äter de? Här finns det ett tydligt val som sticker ut – inget. Vi kanske inte kan dra slutsatsen att frukosten är dagens viktigaste mål, men vi ser ett tydligt samband mellan en varierad kost där man inte hoppar över måltider och en upplevd god hälsa.

Vill du veta mer om frukostvanorna i Sverige?

Hör gärna av dig.

Tobias Rydergren, presschef Coop
Tobias.rydergren@coop.se
010-743 43 83

Tobias Rydergren Presschef

Taggar

  • Så här lagar svensken vegetarisk mat

    Så här lagar svensken vegetarisk mat

    Måndag 1:a oktober är det vegetariska världsdagen. I samband med det har Coops Matometer, med hjälp av Demoskop, frågat en representativ grupp svenskar hur svårt man upplever att det är att laga vegetariska måltider och var man hittar inspiration till nya vegetariska rätter. Undersökningen visar att kvinnor, yngre personer och boende i singelhushåll i större utsträckning tycker det är enkelt att laga vegetarisk mat, och att internet är den primära källan för inspiration.
    Läs mer
  • Så påverkade värmeböljan svenskens matvanor

    Så påverkade värmeböljan svenskens matvanor

    Coops Matometer har analyserat 45 000 måltider för att se vad svensken har ätit mer eller mindre av årets varma sommar jämfört med förra sommaren. Förutom den förväntade ökningen av glass och drycker så har svensken ätit mer sallad, granola och melon men mindre choklad, kött och fikabröd.
    Läs mer