Tio finalister till Änglamarkspriset

Pressmeddelande 2009-06-09

Världens fiskarter och Levande hav är årets tema för Änglamarkspriset. 60 nominerades och nu återstår tio finalister. Förstapristagaren får ett stipendium värt 100 000 kronor. Alla kan rösta på sin favorit på www.coop.se

Det är åttonde gången Änglamarkspriset delas ut. Fjolårets förstapristagare var Christel Cederberg, som forskar kring mat och klimat.

Årets tio finalister har alla i något avseende bidragit till att minska påverkan på världshaven eller till att utveckla odlingen av fisk och skaldjur. Läs mer om varje finalist på www.coop.se

De tio finalisterna är:

Sven Bergman, Joachim Dyfvermark och Fredrik Laurin De tre journalisterna Sven Bergman, Joachim Dyfvermark och Fredrik Laurin har gjort fyra prisbelönta tv-filmer om det ohållbara fisket av torsk och lax.

Rolf Domstein och Ulrica Wahlund Domstein Sverige AB, där Rolf Domstein är vd och Ulrica Wahlund är försäljningschef, var ett av de första företagen att miljömärka fisk.

Inger Larsson Som kvalitetsansvarig på Findus har Inger Larsson drivit på för att företaget skall erbjuda fisk från uthålliga fiskebestånd.

Sofia Karlsson och Johan Nordgren Sångerskan Sofia Karlsson och kommunikationschefen Johan Nordgren startade sajten www.aterupplivaostersjon.se för att sprida information om en bättre Östersjömiljö.

Isabella Lövin Journalisten Isabella Lövin skrev boken Tyst hav – jakten på den sista matfisken. Nu har hon gått vidare till politiken och vill arbeta för en bättre fiskepolitik inom EU.

Niklas Wennberg Miljökonsulten Niklas Wennberg har i samarbete med bland andra Krav, Fiskeriverket och Sida arbetat med frågor om hållbart fiske såväl i Sverige som utomlands.

Inger Näslund Inger Näslund och WWF har gett detaljhandeln, industrin och konsumenterna vägledning genom sin Fiskguide och sitt policyarbete i havsfrågor.

Staffan Danielsson Staffan Danielsson är miljöorganisationen Greenpeace talesman i havsfrågor. Greenpeace har i många år bedrivit kampanjer för hållbart fiske.

Charles och Robert Olsson Bröderna Charles och Robert Olsson är fiskarna som var först ut med att Kravmärka sina räkor. De tog också initiativet till Njord Närvaror i norra Bohuslän, ett varumärke för lokala varor.

Anders Kiessling Anders Kiessling, forskare och professor vid Sveriges Lantbruksuniversitet och Universitetet för miljö- och biovetenskap i Norge, forskar om framtidens fiskfoder och mer hållbara sätt att odla fisk.

Årets Änglamarkspris delas ut i höst. Datum, tidpunkt och plats meddelas senare.

Om Änglamarkspriset Änglamarkspriset instiftades 2002 av Coop tillsammans med Hans Alfredson, Märta-Stina Danielsson och Sven-Bertil Taube, för att uppmuntra och lyfta fram goda alternativ inom miljö och ekologi. Juryn består av Hans Alfredson, Märta-Stina Danielsson, Sven-Bertil Taube, samt flera miljökunniga personer som Coop utser. Alla medlemmar och kunder kan påverka både genom att nominera och genom att rösta på finalisterna på www.coop.se

Ordet Änglamark förekom för första gången i Hans Alfredsons och Tage Danielssons film Äppelkriget. I dag bärs namnet Coop Änglamark av varor som odlats ekologiskt och producerats med miljöanpassade metoder.
För ytterligare information: Coops pressjour tel 08-743 23 33

  • Coop lanserar mjölkpaket i samarbete med Bris – ska stötta dygnet runt-öppet

    Coop lanserar mjölkpaket i samarbete med Bris – ska stötta dygnet runt-öppet

    Den psykiska ohälsan ökar bland barn och unga i Sverige och många unga saknar stöd i samhället. Sverige är ett av de länder i Europa som saknar en nationell stödlinje för barn som är öppen dygnet runt. Coop lanserar nu nya mjölkpaket med syfte att stötta Bris satsning som innebär att man kommer att ha en stödlinje för barn och unga som är bemannad dygnet runt. I och med satsningen garanterar Coop en intäkt på minst 1,5 miljoner kronor över tre år till förmån för Bris.
    Läs mer
  • Första AR-spelet i dagligvaruhandeln

    Första AR-spelet i dagligvaruhandeln

    Coop är först ut i dagligvaruhandeln med ett Augmented Reality (AR) spel i butik. Efter en tids utveckling startar nu en första pilot med spelet i ett ental utvalda butiker. Coop vill tillsammans med Peppy Pals inspirera barn och föräldrar att laga mat och samtidigt göra besöken i matbutiken till en positiv upplevelse för hela familjen.
    Läs mer