Testfakta Researchs kartläggning av kundprogram visar: Coop ger mest tillbaka

För den som gör sina inköp med sitt kundkort ger Coops medlemsprogram mest tillbaka. Det visar en kartläggning av kundprogrammen i dagligvaruhandeln som det oberoende testföretaget Testfakta Research genomfört. 

Testfakta Research har undersökt de större livsmedelskedjornas kundprogram och resultatet visar att Coop tillsammans med Hemköp är de två kedjor som kommer bäst ut. Väljer kunden att betala inköpen med betalkort som är kopplat till Coop MedMera-kortet så ger det mest bonus, oavsett hur mycket man handlar för.

Kartläggningen visar att ett hushåll som handlar för mer än 4 000 kronor per månad får 480 kronor mer tillbaka per år hos Coop, jämfört med övriga livsmedelskedjor. En annan fördel som kommer fram i Testfaktas sammanställning är att den intjänade bonusen kan användas både hos Coop och hos företag och organisationer som Coop samarbetar med som exempelvis Polarn o Pyret, Brothers, SF Bio, Swebus, Tidningskungen, Fritidsresor, Tallink Silja, We Effect och Vi-skogen.

– Jämförelsen visar också att Coops bonus kan sparas i upp till fem år innan den behöver användas, till skillnad från övriga program där bonusen måste lösas in inom 5-6 månader. Det gör att kunden har tid på sig att spara ihop till de verkligt attraktiva erbjudandena i vårt medlemsprogram, säger Mikael Ahlqvist, chef för medlemsprogrammet på Coop.

Livsmedelskedjorna som ingick i undersökningen är Citygross, Coop, Hemköp, Ica, Lidl, Netto och Willys.

Fakta om undersökningen:
Kartläggningen har genomförts av Testfakta Research som är en del av Testfakta-gruppen. Testfakta Research är ett oberoende test- och researchföretag, specialiserat på tester och utvärderingar av produkter och tjänster för konsumenter. Syftet med Testfaktas undersökningar är att som oberoende part visa på relevanta skillnader mellan olika alternativ på marknaden.

Testfakta Research genomförde undersökningen under hösten 2014 på uppdrag av Coop. Kartläggningen är genomförd genom intervjuer och informationsinsamling från de olika kedjornas hemsidor.

Se hela resultatet från undersökningen: https://www.testfakta.se/guider-och-artiklar/hem-och-hush%C3%A5ll/kundkorten-som-ger-mest

För ytterligare information:
För journalister – Coops pressjour, tel. 010-743 13 13

För kunder – Coop Kundkontakt, tel. 0771-17 17 17

Coop Sverige AB är ett bolag som leder, utvecklar och samordnar Coops verksamhet. Coop Sverige ansvarar bland annat för inköp och sortimentsutveckling, logistik, marknadsföring och affärsstöd. Coop ägs av 3,4 miljoner medlemmar och har cirka 700 butiker runt om i landet. www.coop.se

  • Träffa Coop i Almedalen

    Träffa Coop i Almedalen

    I nästa vecka startar Almedalen 2024. Coop kommer vara i Visby för att delta i debatter, möten och samtal. Några av de ämnen som vi kommer att diskutera är stärkt krisberedskap, vägen mot en mer hållbar livsmedelskedja samt hur vi kan säkra en robust livsmedelsförsörjning med levande butiker i hela landet.  
    Read more
  • Miljöpris till Coops satsning på fossilfria transporter

    Miljöpris till Coops satsning på fossilfria transporter

    Eskilstuna kommun delar årligen ut ett miljöpris för att uppmuntra till insatser som långsiktigt främjar miljön i kommunen. Årets miljöpris tilldelas Coop för dess nya varuterminal som ligger i Eskilstuna och Coops satsningar på transporter på tåg. Priset delades ut i samband med Världsmiljödagen.   
    Read more