Sveriges modernaste Coop Konsum öppnar i Stockholm

Pressmeddelande 2008-10-15

I dag öppnar Coop Sverige landets modernaste Coop Konsum-butik vid Zinkensdamm på Södermalm. Butiken har bland annat ny inredning, ny layout och nya avdelningar med förändrat sortiment – allt för att göra det enklare och mer inspirerande för kunderna.

– Vi har utgått från våra kunder och deras situation när de handlar. Vi har tydligare lyft fram och utvecklat de delar i sortimentet som våra kunder är intresserade av och som också visar vad vi på Coop står för, bland annat ekologi, hälsa och rättvisemärkt. Dessutom har vi en särskild avdelning med allergianpassade varor, säger Björn Flodqvist, butikschef Coop Konsum Zinkensdamm.

Först i butikens finns ett särskilt ekologiskt torg där varor i säsong kommer att finnas. Inne i butiken finns en helt ny avdelning där varor med inriktning på ekologi och hälsa samlats. Bland nyheterna är ett stort sortiment från det danska ekologiska märket Urtekram.

Även allergianpassade produkter har fått en särskild avdelning, med bland annat glutenfria och laktosfria varor. Där finns också en sektion med doftfria hygienprodukter.

Butiken har en ny utformning och layout. Lägre hyllor ger kunder en bättre överblick och nya stora skyltar som syns över hyllorna gör det enklare att hitta. Delikatessdisken har utvecklats och fått en ny placering. Ytterligare ett sätt att förenkla för kunderna är de nya snabbkassorna som snabbt blivit mycket populära.

– Vi har ett kortare kundvarv för de kunder som kommer för att handla lunch eller kompletteringshandla och ett längre för de kunder som gör huvuddelen av sina inköp hos oss, berättar Björn Flodqvist. Vi har fått en fantastiskt fräsch, prisvärd och matglad butik där det blir enkelt och inspirerande att handla.

För mer information: Björn Flodqvist, butikschef Coop Konsum Zinkensdamm, 08-566 06 450 Coop Sveriges pressjour, 08-743 23 33

  • Coop lanserar mjölkpaket i samarbete med Bris – ska stötta dygnet runt-öppet

    Coop lanserar mjölkpaket i samarbete med Bris – ska stötta dygnet runt-öppet

    Den psykiska ohälsan ökar bland barn och unga i Sverige och många unga saknar stöd i samhället. Sverige är ett av de länder i Europa som saknar en nationell stödlinje för barn som är öppen dygnet runt. Coop lanserar nu nya mjölkpaket med syfte att stötta Bris satsning som innebär att man kommer att ha en stödlinje för barn och unga som är bemannad dygnet runt. I och med satsningen garanterar Coop en intäkt på minst 1,5 miljoner kronor över tre år till förmån för Bris.
    Läs mer
  • Första AR-spelet i dagligvaruhandeln

    Första AR-spelet i dagligvaruhandeln

    Coop är först ut i dagligvaruhandeln med ett Augmented Reality (AR) spel i butik. Efter en tids utveckling startar nu en första pilot med spelet i ett ental utvalda butiker. Coop vill tillsammans med Peppy Pals inspirera barn och föräldrar att laga mat och samtidigt göra besöken i matbutiken till en positiv upplevelse för hela familjen.
    Läs mer