Carl-Johan Stålhammar, vd Coop Gotland och Markus Wahlberg, butikschef Stora Coop Visby.

Stora Coop Visby är årets butik

Stora Coop Visby blev årets butik och Carl-Johan Stålhammar, vd Coop Gotland blev Årets syftesdrivna ledare. Årets Frukt & Grönt gick till Stora Coop Ersboda och Årets Förbutik till Stora Coop Varberg på Dagligvarugalan 2019.

Coop Gotland som tidigare fått pris som Årets Hållbara Butik på White Guide Green-galan kan nu även det närmaste året titulera sig som Årets Butik.

– Vi studsar fram hela gänget, vi är helt euforiska! Det är så kul och häftigt att lilla Gotland kan göra avtryck, säger Carl-Johan Stålhammar, vd Coop Gotland.

– Det är en dröm som går i uppfyllelse. Det är det största som jag har upplevt och det hade aldrig varit möjligt om vi inte hade över hundra engagerade medarbetare som jobbar stenhårt 365 dagar om året, säger Markus Wahlgren, butikschef på Stora Coop Visby, till branschtidningen Friköpenskap.

Juryns motivering av Stora Coop Visby som Årets butik 2019:
”Stora Coop Visby har med initiativförmåga och kreativitet vunnit de gotländska konsumenternas hjärtan och fungerar därmed som dragloket i en växande förening. Butiken vågar gå sina egna vägar och har flera spännande temaavdelningar och exponeringar som utmanar det traditionella och skapar köpglädje. Genom övertagandet av ett anrikt bageri och flera samarbeten med lokala producenter så värnar man tydligt om den regionala livsmedelsproduktionen”.

Priset för Årets Syftesdrivna ledare på Dagligvarugalan gick till Carl-Johan Stålhammar, vd Coop Gotland.
– Det här är verkligen ett kvitto på att jag gjort rätt och det ger energi att fortsätta att göra ännu bättre. Min övertygelse är att en hylla med varor inte säljer sig självt, det handlar om hur du säljer varorna. Att ha glädje och personal i fokus är superviktigt.

Juryns motivering:
”Det senaste året har han inte bara levererat en rekordomsättning för första gången i organisationens historia utan han har samtidigt stått i framkant inom hållbarhet med mer ekologiska produkter och inte minst utmanat Coop centralt. Han har som enda Coopförening infört endast svenskt kött och dessutom höjt medarbetarnas nöjdhetsindex och engagemang. Han har även utanför bolaget drivit flera hållbarhetsprojekt med syfte att skapa ett långsiktigt hållbart samhälle.

Som person är Carl-Johan starkt engagerad, en lojal vän och en lokal ambassadör som skapar mötesplatser och gemenskap i samhället. Han har en lekfullhet och en sårbarhet i sitt ledarskap som inspirerar och tilltalar många. Han är en ledare med ett stort hjärta som brinner för sina medarbetare och har lyckats bevisa att det går att på kort tid skapa fantastiska resultat tillsammans med sitt team. Carl-Johan Stålhammar har under året bevisat i alla aspekter att han är en värdig vinnare av Årets Syftesdrivna ledare”.

Priset för Årets Frukt & Gröntavdelning på Dagligvarugalan gick till Stora Coop Ersboda i Umeå. Juryns motivering:
”Årets Frukt & Gröntavdelning har ett team som verkligen bestämt sig. Man har gett avdelningen hög status i den vardagliga driften och är navet i butiken. Kraftfulla torgexponeringar, fokus på brett och djupt sortiment och eminenta färgspel möter kunden med impact”.

Priset för Årets Förbutik på Dagligvarugalan gick till Stora Coop Varberg. Juryns motivering:
”Hög servicegrad, brett sortiment och inspirerande säljlösningar gör den här förbutiken till en förebild för andra. Mysigt kafé, vassa spel och postavdelning är bara några delar i ett koncept som har hela paketet. Med en drivande och engagerad personal som ansiktet utåt är det inte konstigt att butiken har starka vindar i seglen”.

På bilden: Carl-Johan Stålhammar, vd Coop Gotland och Markus Wahlberg, butikschef Stora Coop Visby.

  • Coop stöttar Musikhjälpen

    Coop stöttar Musikhjälpen

    Till förmån för Musikhjälpen och årets tema ”Sex är inte ett vapen” auktionerar Coop ut en kväll där företagets foodtruck kommer och fixar festmaten.
    Läs mer
  • Nu kommer Coops havredryck som är perfekt i kaffet

    Nu kommer Coops havredryck som är perfekt i kaffet

    Nu utökar Coop sitt sortiment med växtbaserade drycker och lanserar Coop Till kaffe. Den nya havredrycken lämpar sig för både hemmabaristor och den som bara vill ha en fylligare smak till sin varma dryck hemma. Data från Coops Matometer visar att intresset för växtbaserade drycker ökar och att de oftare är en del av måltiderna i svenska hem.
    Läs mer