Stöd utifrån hjälper Bris att hålla öppet dygnet runt

Stöd utifrån hjälper Bris att hålla öppet dygnet runt

Sverige är ett av de länder i Europa som saknar en nationell stödlinje för barn som är öppen dygnet runt. Utifrån rådande läge tar Bris hjälp av en rad samarbetspartners för att kunna erbjuda stöd under dygnets alla timmar. För att alla barn ska ha möjlighet att prata med en vuxen dygnet runt, året om.

”Det är oftast på natten som mina tankar kommer och då behöver jag verkligen hjälp, men det finns ingen hjälp att få… Jag tycker ni borde ha öppet på natten, det är ju då som skolkuratorn och BUP har stängt.”
Citat från barn i mejl till Bris

Den psykiska ohälsan bland barn och unga är utbredd och trycket på Bris stödverksamhet är högt. Antalen samtal från barn ökar varje år, och många är av allvarlig karaktär. Utifrån rådande läge tar Bris nu hjälp av en rad samarbetspartners för att kunna erbjuda stöd under dygnets alla timmar.

Såväl i vardag som vid kriser söker barn stöd hos Bris, det märker vi inte minst just nu. Med den här historiska satsningen får Sverige ett nationellt dygnet runt-stöd till barn och unga. Inga barn ska behöva vara rädda, ledsna eller oroliga utan tillgång till en vuxen som lyssnar. Bris är redo att ge det stödet, det är pengarna som saknats. Med stöd av våra partners kommer vi att kunna göra skillnad för enskilda barn och för samhället, säger Magnus Jägerskog, generalsekreterare Bris.

Med dygnet runt-öppet kan Bris även stärka sitt samarbete med andra samhällsaktörer och myndigheter. Detta för att kunna ge ytterligare stöd och information till barn och unga såväl i vardagen som vid oroande eller hotfulla situationer, inom familjen såväl som vid akuta samhällshändelser. Partners i satsningen är i nuläget Allmänna Arvsfonden, Carnegie, Castellum, Circle K, Coop, Trygg Hansa och Volkswagen.

Det här arbetet kommer att kräva insatser på lång sikt. Att stärka skyddet för barn i utsatta situationer är även en fråga om social hållbarhet, och om hur vi tillsammans skapar hållbara samhällen, säger Magnus Jägerskog.

 

Vi är väldigt stolta över vårt samarbete med Bris i det här projektet. Trycket på Bris stödverksamhet är dessutom extra stort just nu. Vi hoppas att våra kunder och medlemmar ska välja Coops mjölk så att fler barn får den trygga barndom de har rätt till, säger Bodil Jönsson-Lindgren, kommunikationschef på Coop.

Från förra veckan utökade Bris öppettiderna i stödkanalerna för barn med ytterligare tre timmar på vardagar. Öppettiderna kommer att förlängas etappvis och målet är att Bris från 2021 ska erbjuda stöd till barn och unga dygnet runt.

https://www.coop.se/vart-ansvar/samhallsansvar/bris/

  • Coop tecknar avtal med återvinningsappen Bower

    Coop tecknar avtal med återvinningsappen Bower

    Coop blir den första dagligvarukedjan i Sverige att starta ett samarbete med återvinningsappen Bower. Tack vare det nya samarbetet kan medlemmar och kunder som köper Coops egna varor under varumärkena Änglamark, Xtra och Coop panta dem och tjäna dubbla Bower-poäng. Med den svenskutvecklade appen Bower kan användare panta tusentals förpackningar på sin närmaste återvinningsstation med mobilen och tjäna pengar samtidigt som de gör en insats för miljön.
    Läs mer
  • Premiär för Coops första obemannade butik: Coop Mini

    Premiär för Coops första obemannade butik: Coop Mini

    Idag kl 10:00 öppnar Coops första obemannade butik på Sätrahöjden i Gävle. Den lilla pilotbutiken på 30 kvadratmeter är perfekt för den som vill kompletteringshandla och ha tillgång till dagligvaror under dygnets alla timmar. Man tar sig in i butiken, skannar varor och betalar med Coops nya betallösning Scan & Pay.
    Läs mer