Stöd utifrån hjälper Bris att hålla öppet dygnet runt

Stöd utifrån hjälper Bris att hålla öppet dygnet runt

Sverige är ett av de länder i Europa som saknar en nationell stödlinje för barn som är öppen dygnet runt. Utifrån rådande läge tar Bris hjälp av en rad samarbetspartners för att kunna erbjuda stöd under dygnets alla timmar. För att alla barn ska ha möjlighet att prata med en vuxen dygnet runt, året om.

”Det är oftast på natten som mina tankar kommer och då behöver jag verkligen hjälp, men det finns ingen hjälp att få… Jag tycker ni borde ha öppet på natten, det är ju då som skolkuratorn och BUP har stängt.”
Citat från barn i mejl till Bris

Den psykiska ohälsan bland barn och unga är utbredd och trycket på Bris stödverksamhet är högt. Antalen samtal från barn ökar varje år, och många är av allvarlig karaktär. Utifrån rådande läge tar Bris nu hjälp av en rad samarbetspartners för att kunna erbjuda stöd under dygnets alla timmar.

Såväl i vardag som vid kriser söker barn stöd hos Bris, det märker vi inte minst just nu. Med den här historiska satsningen får Sverige ett nationellt dygnet runt-stöd till barn och unga. Inga barn ska behöva vara rädda, ledsna eller oroliga utan tillgång till en vuxen som lyssnar. Bris är redo att ge det stödet, det är pengarna som saknats. Med stöd av våra partners kommer vi att kunna göra skillnad för enskilda barn och för samhället, säger Magnus Jägerskog, generalsekreterare Bris.

Med dygnet runt-öppet kan Bris även stärka sitt samarbete med andra samhällsaktörer och myndigheter. Detta för att kunna ge ytterligare stöd och information till barn och unga såväl i vardagen som vid oroande eller hotfulla situationer, inom familjen såväl som vid akuta samhällshändelser. Partners i satsningen är i nuläget Allmänna Arvsfonden, Carnegie, Castellum, Circle K, Coop, Trygg Hansa och Volkswagen.

Det här arbetet kommer att kräva insatser på lång sikt. Att stärka skyddet för barn i utsatta situationer är även en fråga om social hållbarhet, och om hur vi tillsammans skapar hållbara samhällen, säger Magnus Jägerskog.

 

Vi är väldigt stolta över vårt samarbete med Bris i det här projektet. Trycket på Bris stödverksamhet är dessutom extra stort just nu. Vi hoppas att våra kunder och medlemmar ska välja Coops mjölk så att fler barn får den trygga barndom de har rätt till, säger Bodil Jönsson-Lindgren, kommunikationschef på Coop.

Från förra veckan utökade Bris öppettiderna i stödkanalerna för barn med ytterligare tre timmar på vardagar. Öppettiderna kommer att förlängas etappvis och målet är att Bris från 2021 ska erbjuda stöd till barn och unga dygnet runt.

https://www.coop.se/vart-ansvar/samhallsansvar/bris/

  • Coop sätter mål om minskat matsvinn – mindre än 1 procent år 2025

    Coop sätter mål om minskat matsvinn – mindre än 1 procent år 2025

    En tredjedel av den mat som produceras i världen går till spillo och matsvinnet i butiker och hushåll i Sverige uppskattas till cirka 55 kg per person per år. Mot bakgrund av detta vill Coop ta ett större ansvar för att branschen ska bidra till att minska matsvinnet. Därför sätter vi nu upp ett mål om att det matsvinn som uppstår i vår egen verksamhet ska vara mindre än 1 procent av omsättningen år 2025.
    Läs mer
  • Coop lanserar nytt shop-in-shop koncept med Happy Tokyo

    Coop lanserar nytt shop-in-shop koncept med Happy Tokyo

    Coop lanserar ett helt nytt shop-in-shop koncept med mat från det asiatiska köket där Coops kunder och medlemmar kommer erbjudas flera matkoncept i ett. Satsningen genomförs i samarbete med matkonceptutvecklaren Happy Tokyo och först ut att erbjuda konceptet är Stora Coop Arninge.
    Läs mer