Start för Coops klimatsmarta Cooptåg

Tidigt i morse på onsdagens morgon ankom det första Cooptåget till Tomteboda i Stockholm från Helsingborg och därmed är premiärturen av Coops nya tåglösning genomförd. Coop har nu flyttat över en stor del av varutransporterna inom Sverige från lastbil till järnväg och blir ledande inom svensk dagligvaruhandel med ett standardiserat intermodalt transportsystem.

– Det här är den smartaste kombinationen av lastbils- och tågtransporter som finns på marknaden i dag. Kooperationen är först med detta inom svensk dagligvaruhandel och vi är stolta över att leda utvecklingen på området, säger Lars Idermark, vd och koncernchef KF.

Coops nya logistikstruktur utgår från en tåglösning mellan Stockholm och Helsingborg som kommer att fungera som en pulsåder och effektivisera hela transportledet från leverantör till butik. Det innebär bättre fyllnadsgrad och minskat antal transporter på lastbil.

Tillsammans med logistikföretaget Green Cargo, har Coop utvecklat en transportlösning där lastbilstrailers tar tåget mellan Helsingborg och Tomteboda. Med kombinationen av tåg de långa sträckorna och lastbilstransport den sista biten till lager och butik, uppnås en transportlösning med minskad klimatpåverkan och hög flexibilitet.

– Coop är först inom dagligvaruhandeln med att lägga över så stora lastbilstransporter på egna tåg. Det här är ett mycket viktigt uppdrag för oss och ett genombrott för tågtransporter av stora volymer för dagligvaruhandeln. Vi tror det kommer att möta intresse från både konsumenter och andra företag inom handeln som vill minska sin klimatpåverkan, säger Mats Hanson, försäljningsdirektör på Green Cargo.

Coop har tidigare skrivit på Näringslivets klimatupprop där målet är att sänka utsläppen av koldioxid med 30 procent fram till 2020. Tåget kommer att ersätta ett flertal lastbilstransporter vilket gör att Coop minskar sin totala klimatpåverkan med drygt 10 procent.

För ytterligare information och bilder kontakta: Magnus Nelin, presschef KF och Coop, tel: 08-743 23 33 Mats Hollander, informationschef Green Cargo, tel 070 – 762 46 14

  • Coop lanserar mjölkpaket i samarbete med Bris – ska stötta dygnet runt-öppet

    Coop lanserar mjölkpaket i samarbete med Bris – ska stötta dygnet runt-öppet

    Den psykiska ohälsan ökar bland barn och unga i Sverige och många unga saknar stöd i samhället. Sverige är ett av de länder i Europa som saknar en nationell stödlinje för barn som är öppen dygnet runt. Coop lanserar nu nya mjölkpaket med syfte att stötta Bris satsning som innebär att man kommer att ha en stödlinje för barn och unga som är bemannad dygnet runt. I och med satsningen garanterar Coop en intäkt på minst 1,5 miljoner kronor över tre år till förmån för Bris.
    Läs mer
  • Första AR-spelet i dagligvaruhandeln

    Första AR-spelet i dagligvaruhandeln

    Coop är först ut i dagligvaruhandeln med ett Augmented Reality (AR) spel i butik. Efter en tids utveckling startar nu en första pilot med spelet i ett ental utvalda butiker. Coop vill tillsammans med Peppy Pals inspirera barn och föräldrar att laga mat och samtidigt göra besöken i matbutiken till en positiv upplevelse för hela familjen.
    Läs mer