Start för Coops klimatsmarta Cooptåg

Tidigt i morse på onsdagens morgon ankom det första Cooptåget till Tomteboda i Stockholm från Helsingborg och därmed är premiärturen av Coops nya tåglösning genomförd. Coop har nu flyttat över en stor del av varutransporterna inom Sverige från lastbil till järnväg och blir ledande inom svensk dagligvaruhandel med ett standardiserat intermodalt transportsystem.

– Det här är den smartaste kombinationen av lastbils- och tågtransporter som finns på marknaden i dag. Kooperationen är först med detta inom svensk dagligvaruhandel och vi är stolta över att leda utvecklingen på området, säger Lars Idermark, vd och koncernchef KF.

Coops nya logistikstruktur utgår från en tåglösning mellan Stockholm och Helsingborg som kommer att fungera som en pulsåder och effektivisera hela transportledet från leverantör till butik. Det innebär bättre fyllnadsgrad och minskat antal transporter på lastbil.

Tillsammans med logistikföretaget Green Cargo, har Coop utvecklat en transportlösning där lastbilstrailers tar tåget mellan Helsingborg och Tomteboda. Med kombinationen av tåg de långa sträckorna och lastbilstransport den sista biten till lager och butik, uppnås en transportlösning med minskad klimatpåverkan och hög flexibilitet.

– Coop är först inom dagligvaruhandeln med att lägga över så stora lastbilstransporter på egna tåg. Det här är ett mycket viktigt uppdrag för oss och ett genombrott för tågtransporter av stora volymer för dagligvaruhandeln. Vi tror det kommer att möta intresse från både konsumenter och andra företag inom handeln som vill minska sin klimatpåverkan, säger Mats Hanson, försäljningsdirektör på Green Cargo.

Coop har tidigare skrivit på Näringslivets klimatupprop där målet är att sänka utsläppen av koldioxid med 30 procent fram till 2020. Tåget kommer att ersätta ett flertal lastbilstransporter vilket gör att Coop minskar sin totala klimatpåverkan med drygt 10 procent.

För ytterligare information och bilder kontakta: Magnus Nelin, presschef KF och Coop, tel: 08-743 23 33 Mats Hollander, informationschef Green Cargo, tel 070 – 762 46 14

  • Coop lanserar ekologiska fruktdrycker för barn

    Coop lanserar ekologiska fruktdrycker för barn

    Coop lanserar två ekologiska fruktdrycker för barn i smakerna äpple och äpple/mango/passionsfrukt. De nya fruktdryckerna Drickis från Änglamark passar barn från 1 år och har antispillkork vilket gör det enklare för de små att dricka. Dessutom har Änglamarks fruktpuréer Grötis och Klämmis uppdaterats med två respektive tre nya smaker som passar barn från 6 månader. Samtliga produkter är EU-EKO och KRAV-märkta.
    Läs mer
  • Fler handlar till sina husdjur när de köper dagligvaror på nätet

    Fler handlar till sina husdjur när de köper dagligvaror på nätet

    Färsk data visar att fler köper produkter till sina husdjur när de handlar livsmedel online. Omsättningen för kategorin husdjur i Coops nätbutik har de senaste 12 månaderna ökat med nästan 300 procent. En analys av försäljningen visar att produkter till katter och hundar är mest populära samtidigt som kunder som bor i tätorter och på landsbygden köper mer i genomsnitt än boende i storstäderna.
    Läs mer