Snart kommer The Beyond Burger™ till Coops butiker

Snart kommer The Beyond Burger™ till Coops butiker

Coop blir den första rikstäckande matkedjan att erbjuda The Beyond Burger i Sverige. Den växtbaserade burgaren har fått stor uppmärksamhet eftersom som den ser ut som, tillagas och smakar som en burgare av kött. Den är dessutom fri från både soja och gluten.

Intresset för växtbaserad mat ökar kraftigt i våra butiker och vi är väldigt glada för att få introducera The Beyond Burger™ för Coops medlemmar och kunder. Det är en burgare som sätter en ny standard för hur växtbaserad mat smakar, säger Linn Karlsson, ansvarig inköpare för vegetariska proteiner på Coop.

The Beyond Burger™ erbjuder den saftiga goda smaken från kött – samtidigt som man får hälso- och miljöfördelarna med plantbaserad mat. Proteinet kommer från ärtor, den röda färgen kommer från rödbetor samtidigt som kokosolja och potatisstärkelse skapar en saftig burgare med ett perfekt tuggmotstånd. Resultatet blir en enastående växtbaserad burgare som ser ut som, tillagas och smakar som kött.

The Beyond Burger™ innehåller faktiskt mer protein än en burgare av kött samtidigt som den innehåller både mindre mättat fett och mindre fett totalt. Den är också fri från soja och gluten.

Beyond Meat® grundades 2009 med uppdraget att skapa kött direkt från växter. Genom att skifta från djurbaserat kött till växtbaserat kött har Beyond Meat skapat en hållbar lösning på fyra växande problem: hälsa, klimatförändringar, ansträngda naturresurser och djurvälfärd.

The Beyond Burger™ har gjort stor succé i hemlandet USA. I södra Kalifornien har den i en av de större matkedjorna redan gått om köttburgarna i försäljning.

The Beyond Burger™ kommer att säljas på Coop.se och kommer att kunna beställas hem av alla Coops butiker och finnas tillgängliga med start vecka 22. En förpackning med två burgare kommer att ha ett cirkapris på 64.95 kronor.

Provprodukter för redaktioner kommer att kunna beställas i samband med att The Beyond Burger™ kommer ut i butik.

Om Beyond Meat®
Beyond Meat grundades 2009 i Los Angeles, Kalifornien med uppdraget att skapa kött direkt från växter och därigenom bidra till en positiv hälsa, minskad klimatpåverkan, användande av mindre naturresurser och slippa problemen med djurvälfärd kopplad till industriell köttproduktion. Bakom dessa värden står en rad välkända investerarare och ambassadörer som Kyrie Irving, Leonardo DiCaprio, Snoop Dogg, Shaquille O’Neal, Jessica Chastain, Lindsey Vonn, Bill Gates med flera. Beyond Meats produktportfölj omfattar såväl färska som frusna livsmedel och säljs i över 30 000 butiker internationellt. De senaste nyheterna om företaget hittar du på www.BeyondMeat.com eller genom att följa @BeyondMeat på Facebook, Instagram eller Twitter. Beyond Meats logotyp och Beyond Beef är registrerade varumärken.

För mer information, vänligen kontakta:
Coops presstjänst: 010-743 13 13

  • Volta Greentech och Coop i samarbete för mer klimatsmart mjölk

    Volta Greentech och Coop i samarbete för mer klimatsmart mjölk

    Volta Greentech, det svenska startupbolaget och ett av bolagen i den svenska foodtech-acceleratorn Bloomer (https://bloomeraccelerator.com/), har skapat ett algfodertillskottet med potential att reducera metanutsläpp hos kor med 60–90 procent. Nu startar den första kommersiella studien med fodertillskottet, med syftet att kvalitetssäkra mjölken och med målsättningen att utveckla en kommersiell produkt i Coops butiker under 2021. Studien genomförs med 24 mjölkkor och väntas vara klar i november 2020.
    Läs mer
  • Coop sätter mål om minskat matsvinn – mindre än 1 procent år 2025

    Coop sätter mål om minskat matsvinn – mindre än 1 procent år 2025

    En tredjedel av den mat som produceras i världen går till spillo och matsvinnet i butiker och hushåll i Sverige uppskattas till cirka 55 kg per person per år. Mot bakgrund av detta vill Coop ta ett större ansvar för att branschen ska bidra till att minska matsvinnet. Därför sätter vi nu upp ett mål om att det matsvinn som uppstår i vår egen verksamhet ska vara mindre än 1 procent av omsättningen år 2025.
    Läs mer