Smakstart för Konsum Värmlands unika mångkulturella satsning ”All världens mat” på Kronoparken i Karlstad

premiravm1h

Bilden: Konsum Värmlands styrelseordförande George Axelsson, klipper bandet för All världens mat. I förgrunden syns en av butiksledarna; Tomas Andersson.

Nu har Konsum Värmlands unika satsning ”All världens mat” på Kronoparken i Karlstad öppnats. Konsum Värmlands styrelseordförande George Axelsson klippte, tillsammans med butiksansvariga Saiwan Kamber och Tomas Andersson, bandet för den nya och unika butiken som erbjuder ett brett sortiment, främst från Mellanöstern, Balkan och Ostasien.

På Kronoparken i Karlstad, representeras befolkningen av många olika kulturer. Nu kan vi alltså bli betydligt bättre på att erbjuda ett sortiment även mot dessa kunder. För att hitta rätt har vi haft ett samarbete med olika invandrarföreningar, och tagit lärdom av våra nyanställda, som också representeras av olika kulturer, säger Konsum Värmlands VD Steve Fredriksson.

Nytt och spännande
Butiken, som är Konsum Värmlands andra på Kronoparken, har en totalyta på cirka 1 100 kvm. Det är alltså en komplett butik som helhjärtat inriktar sig mot, för många värmlänningar, helt nya och spännande matkulturer. Med butikens unika inriktning räknar man med att den ska locka till sig besökare långt utanför Karlstad Kommuns gränser. Av det mycket stora intresset, under öppningen att döma, verkar det som föreningens utsagor kommer att gå i uppfyllelse.

– Hittills har vi haft en fantastisk premiärdag som överträffat alla förväntningar. Intresset och mottagandet för butiken har varit mycket stort. Även från värmlänningar som verkar vara nyfikna på nya och spännande maträtter, säger Tomas Andersson, från All världens mat.

– Jag har varit i kontakt med ett flertal olika invandrargrupper inför öppningen. Nu har vi verkligen en butik och ett sortiment som erbjuder det mesta till de flesta, menar Saiwan Kamber, från All Världens mat.

Kunnig personalstab
Den nya butiken sysselsätter nio personer, som finns representerade från olika länder, bakgrunder och kulturer.

– Inom personalgruppen har vi inslag och erfarenhet från mångårigt butiksarbete, tillsammans med kunskap om både språk, högtider och kulturer. Tillsammans kommer vi därför att erbjuda en unik service till våra kunder, säger Saiwan Kamber och Tomas Andersson.

– Öppningen av den nya butiken ser vi som ett konkret integrationsprojekt, samtidigt som den kommer att tillföra handeln helt nya dimensioner i Karlstad, avslutar Steve Fredriksson.

För ytterligare information kontakta; Konsum Värmlands informationschef Klas Olsson, 054-220102. Se gärna www.konsumvarmland.se