Skolstart – då toppar årets försäljning av fryspizza

Skolstart – då toppar årets försäljning av fryspizza

Den 1 januari har utnämnts till Pizzadagen i Sverige tack vare den starka traditionen att beställa hem mat dagen efter det firats in på småtimmarna. Men när säljs det egentligen mest fryspizza i butik?

Svaret hittar vi drygt fyra månader innan. Under andra halvan av augusti samlas åter igen barn och ungdomar med sina klasskamrater. Det är starten för en ny termin av kunskap och vänskap – och fryspizza. Perioden runt skolstart säljs det allra mest av den smakfulla rätten i Coops butiker.

– Bekvämt, snabbt och enkelt. Det är tre nyckelingredienser som vi på Coop har identifierat har stor betydelse för fryspizzans framgång, säger Malena Nylin, Sortimentchef Coop Sverige, som tillsammans med kollegor på Coop tagit fram flertalet nya smaker under 2023.

– Jag vet själv hur värdefullt det kan vara i vardagen med en god pizza som familjen kan ta del av på nolltid. I vårt breda sortiment av fryspizzor på Coop finns det något för alla, fortsätter hon.

Populäraste hela fryspizzorna hos Coops kunder är en trio från Coops egna varumärke: Mozzarella, Ost+Skinka samt Salami. Vårens nyheter Pepperoni samt köttfria alternativet Cheese Trio har även dessa etablerat sig starkt som återkommande favoriter i varukorgen bland Coops kunder.

– Vi har valt att gå en liten egen väg för vårt sortiment, där vi satsat på högre kvalitet och riktigt schyssta priser. Med glädje kan vi se att våra medlemmar och kunder uppskattar den nya linjen med pizzor med tjock botten i amerikansk stil, berättar Malena Nylin.

För mediefrågor, kontakta
Coops presstjänst: 010-743 13 13 eller media@coop.se