Sjuttio procent oroade över klimatutvecklingen

Coops senaste medlemspanel visar att 97 procent av de svarande tror att de med sina val som konsumenter kan påverka miljön och klimatet. Och hela 70 procent säger sig vara oroade över klimatutvecklingen.

Under våren 2008 har Coop ställt frågor rörande miljö och klimat bland sina medlemmar, ägare och kunder via Medlemspanelen på Coop.se. Totalt har 4355 personer svarat på frågorna.

Endast 4 procent säger att de inte alls är oroade över klimatutvecklingen och 26 procent menar att de är något oroade över klimatutvecklingen. Samtidigt svarar 39 procent ”Ja, mycket” på frågan om de med sina val som konsument kan påverka miljön och klimatet. 57 procent svarar ”Ja, lite” på den frågan.

– Klimatförändringarna påverkar oss alla. Glädjande nog är det många som känner att de själva kan göra skillnad och påverka i rätt riktning. Ett sätt är att köpa ekologiskt eller att välja att handla i en butik som har en helhetssyn på klimatfrågorna, säger Mikael Robertsson, miljöchef Coop Sverige.

Coop har under det första halvåret i år ökat sin försäljning av ekologiska och miljömärkta varor med 49 procent. Under samma period förra året var ökningen cirka 14 procent.

Coop Sverige AB bedriver dagligvaruhandel i butikskedjorna Coop Forum, Coop Extra, Coop Konsum, Coop Nära och Coop Bygg. Coop Sverige är ett helägt dotterbolag till Kooperativa Förbundet (KF).

  • Handla mat på nätet och hämta dina kassar på Göteborg Landvetter

    Handla mat på nätet och hämta dina kassar på Göteborg Landvetter

    Coop är först ut i Sverige med en innovativ tjänst för att leverera mat som beställts på nätet. 16 april startar Coop ett test där man kan beställa sin mat på nätet och sedan välja att hämta ut matkassarna utanför ankomsthallen på Göteborg Landvetter Airport. Kraven på flexiblare leveranslösningar ökar, samtidigt förväntas kraven från kunder öka ännu mer när fler väljer att köpa mat på nätet.
    Läs mer
  • Coop och Änglamark branschledande varumärken inom hållbarhet

    Coop och Änglamark branschledande varumärken inom hållbarhet

    Änglamark rankas som Sveriges mest hållbara varumärke inom mat och dryck samtidigt som Coop för andra året i rad utses till den hållbaraste matkedjan. Det står klart när Nordens största...
    Läs mer