Sjuttio procent oroade över klimatutvecklingen

Coops senaste medlemspanel visar att 97 procent av de svarande tror att de med sina val som konsumenter kan påverka miljön och klimatet. Och hela 70 procent säger sig vara oroade över klimatutvecklingen.

Under våren 2008 har Coop ställt frågor rörande miljö och klimat bland sina medlemmar, ägare och kunder via Medlemspanelen på Coop.se. Totalt har 4355 personer svarat på frågorna.

Endast 4 procent säger att de inte alls är oroade över klimatutvecklingen och 26 procent menar att de är något oroade över klimatutvecklingen. Samtidigt svarar 39 procent ”Ja, mycket” på frågan om de med sina val som konsument kan påverka miljön och klimatet. 57 procent svarar ”Ja, lite” på den frågan.

– Klimatförändringarna påverkar oss alla. Glädjande nog är det många som känner att de själva kan göra skillnad och påverka i rätt riktning. Ett sätt är att köpa ekologiskt eller att välja att handla i en butik som har en helhetssyn på klimatfrågorna, säger Mikael Robertsson, miljöchef Coop Sverige.

Coop har under det första halvåret i år ökat sin försäljning av ekologiska och miljömärkta varor med 49 procent. Under samma period förra året var ökningen cirka 14 procent.

Coop Sverige AB bedriver dagligvaruhandel i butikskedjorna Coop Forum, Coop Extra, Coop Konsum, Coop Nära och Coop Bygg. Coop Sverige är ett helägt dotterbolag till Kooperativa Förbundet (KF).

  • Coop sätter nya klimatmål – ska även påverka leverantörer

    Coop tar nästa steg i arbetet med att minska klimatutsläppen. Med nya klimatmål ska utsläppen från Coops egen verksamhet minska och dessutom sätter Coop tydligare klimatkrav på sina leverantörer.  
    Läs mer
  • Coop och HKScan satsar på unga nötköttsproducenter

    Coop och HKScan satsar på unga nötköttsproducenter

    HKScan och Coop tror på svenskt lantbruk som en framtidsbransch och vill värna de viktiga värden som det svenska lantbruket står för. Vi tror att hållbarhet, djuromsorg och bidrag till biologisk mångfald kommer att bli ännu mer centrala värden framöver. Vi tror att efterfrågan på svenskt kött kommer att öka och vill säkra framtidens produktion och tillgång. Dessutom ser vi en möjlighet att bidra till att stötta generationsskiftet inom det svenska lantbruket.
    Läs mer