Så här lagar svensken vegetarisk mat

Så här lagar svensken vegetarisk mat

Måndag 1:a oktober är det vegetariska världsdagen. I samband med det har Coops Matometer, med hjälp av Demoskop, frågat en representativ grupp svenskar hur svårt man upplever att det är att laga vegetariska måltider och var man hittar inspiration till nya vegetariska rätter. Undersökningen visar att kvinnor, yngre personer och boende i singelhushåll i större utsträckning tycker det är enkelt att laga vegetarisk mat, och att internet är den primära källan för inspiration.

Matometerns vego-index har tidigare visat att fler svenskar väljer att äta vegetariska måltider till lunch och/eller middag. Inför den vegetariska världsdagen har Coops Matometer med hjälp av demoskop samlat in svar från 1 048 svenskar om deras relation till vegetarisk mat.

Enkelt eller svårt?
Nära hälften, 47 procent, av svenskarna tycker att det är enkelt att laga vegetariska måltider enligt undersökningen. Personer i åldern 16-25 är de som i störst utsträckning tycker det är enkelt att laga vegetariskt, vilket sex av tio svarat. Två av tio män svarade att man tycker det är svårt att laga vegetarisk måltider,  samtidigt som mer än varannan kvinna tycker det är enkelt. I Stockholm och övre Norrland tycker man i högre utsträckning att det är enkelt att laga vegetarisk mat, något som mer än hälften av deltagarna i undersökningen i dessa regioner svarat.

Här hittar svensken inspiration
De primära källorna för vegetarisk inspiration är internet (43 procent) samt tips från vänner och familj, (33 procent). Den yngre målgruppen, i åldern 16-25, är de som i förstahand vänder sig till internet och vänner för tips. I samma grupp angav 16 procent att influencers och bloggare var en stor inspirationskälla. Bland kvinnor var samma siffra tio procent. Matlagningstidningar uppskattas i störst utsträckning av tillfrågade i åldern 66-75 (26 procent). De svenskar som deltog i undersökningen och som i störst utsträckning förlitar sig på recept från matkasse är de  i åldern
36-45 (10 procent).

Matometerns undersökning visar även att singlar är de som i högre utsträckning komponerar egna vegetariska rätter, vilket mer än tre av tio angett. Samtidigt svarar nästan fyra av tio män att de inte lagar vegetariska rätter alls.

Slutsatser från undersökningen:

  • 47% av svenskarna tycker att det är enkelt att laga vegetariska måltider, samtidigt som 60% av de tillfrågade i åldern 16-25 tycker det är enkelt.
  • 20% av männen tycker att det är svårt att laga vegetarisk mat.
  • I Stockholm och övre Norrland tycker mer än varannan tillfrågad att det är enkelt.
  • När svensken söker inspiration för att laga nya vegetariska rätter är internet, 43%, den primära källan följt av tips från vänner och familj, 33%, att komponera nya rätter själv, 28%, och kokböcker 20%.
  • Influencers och bloggare är en inspirationskälla för nya vegetariska måltider i störst utsträckning hos den yngre målgruppen, 16%, och bland kvinnor, 10%.

För mer information kontakta
Coops presstjänst: 010-743 13 13

Om Coops Matometer
Coops Matometer är Sveriges största undersökning om vad människor i Sverige äter till vardags och utgör i dagsläget av en databas med information om mer än 450 000 måltider. Undersökningen görs av Coop tillsammans med Demoskop. Matometerns databas uppdateras varje vecka med 6 000 nya måltider från en riksrepresentativ grupp i åldern 16-75 med information om vad de äter, när de äter och vem som äter.

  • Så äter vi 2050

    Så äter vi 2050

    Maten har en stor påverkan både på hur vi själva och planeten mår. Men hur kommer vi att äta i framtiden? Coop har i samband med utställningen ”Framtidens Mat & Dryck” på Spritmuseum tagit fram en prognos på hur vi kommer äta 2050. Analysen bygger på data från mer än 500 000 måltider och 90 000 intervjuer från Coops Matometer.
    Läs mer
  • Två av tre svenskar kommer att förändra sina matvanor i år

    Två av tre svenskar kommer att förändra sina matvanor i år

    Nytt år, nya möjligheter. Många svenskar ser ett nytt år som ett bra tillfälle att skapa nya vanor och att ändra sina matvanor. En undersökning bland 1 300 svenskar som genomförts på uppdrag av Coops Matometer visar tydligt att fler personer i storstadsområden och fler kvinnor än män vill ändra något med sina matvanor. Det vanligaste är att man vill äta mindre sötsaker, och hela fyra av fem tillfrågade tror också att de kommer att lyckas med sin förändring i det nya året.
    Läs mer