Så arbetar Coop för att hålla nere matpriserna

Så arbetar Coop för att hålla nere matpriserna

Många hushåll är pressade i dag och vi förstår att många känner oro och frustration. Coop har arbetat, och arbetar, hårt för att hålla emot prisökningarna. Coop ägs av våra över fyra miljoner medlemmar och de ska alltid få bra priser hos oss. Vi har förståelse för att konsumenter vill påverka. Det skapar ett tryck att göra vårt jobb ännu bättre. Coop ska alltid vara en bra affär.

För att hålla nere matpriserna arbetar Coop kontinuerligt på många plan: i förhandlingar med leverantörer om aviserade priser, om effektivitet i egna led och kostnader, för minskat matsvinn i butik, investeringar i logistik, IT och medarbetare. Listan kan vi göra lång.

Men för att detta ska lyckas, för att vi ska kunna påverka matpriserna, behöver vi vara fler på bollen. Fler som tillsammans bidrar på olika plan och områden, från lantbrukare till politiker, till matbutiker som sista del i kedjan, där slutpriset på livsmedel sätts mot konsument.

Till politiken, där vi senast 20 mars träffade finansminister Elisabeth Svantesson och landsbygdsminister Peter Kullgren och upplevde ett bra samtal och dialog, föreslår vi:

  • stöd till det svenska jordbruket för att avlasta deras kostnader och öka vår försörjningsgrad
  • att arbetsgivaravgiften sänks för unga återinförs, eftersom vi anställer så många under 25 år i våra butiker vilket är vägen i yrkeslivet.
  • sänkt eller borttagen moms på frukt och grönsaker, vilket skulle göra att fler konsumenter kan prioritera att äta mer grönsaker och frukt – något som är både mer hållbart och hälsosamt.

För mediefrågor, kontakta
Coops presstjänst: 010-743 13 13 eller media@coop.se