Nyckeltal, Coop Sverige-koncernen
Nettoomsättning, mkr | 34 161 |
varav butiksomsättning, mkr | 23 263 |
Rörelseresultat, mkr | – 306 |
- Omsättningen inom Coop Sverige-koncernen uppgick under 2014 till drygt 34 mdr kronor, varav butiksomsättning (326 butiker vid slutet av 2014) stod för cirka 23 mdr kronor.
- Övrig omsättning om cirka 11 mdr kronor avser i huvudsak extern försäljning i form av grossist-, logistik- och tjänsteförsäljning från Coop Sverige AB och Coop Logistik AB till konsumentföreningarna.
- Rörelseresultatet för Coop Sverige-koncernen uppgick till -306 mkr.
- Konsumentföreningarna hade vid slutet av året 339 butiker som tillsammans omsatte cirka 17 mdr kronor.
- Den totala omsättningen i alla landets 665 Coop-butiker, såväl Coop Sverige AB:s som konsumentföreningarnas butiker, uppgick till cirka 40 mdr kronor 2014.
- Coop Sverige ABs moderföretag Kooperativa Förbundet (KF) upptog ett lån om 900 mkr med Konsumentföreningen Stockholm som motpart. Motsvarande belopp lämnades därefter som ovillkorat aktieägartillskott till Coop Sverige AB.
- Coop Sverige-koncernens verksamhet startades i nuvarande form 1/1 2014, varför inga jämförelsetal för 2013 redovisas.
Citat från Sonat-Burman Olsson, vd och koncernchef Coop Sverige
– Vi har påbörjat vår resa med att bygga nya Coop. Ett Coop med ett starkare kunderbjudande och ökat fokus på barnfamiljen. Vi ska vara den goda kraften i Svensk dagligvaruhandel.
– Mitt och koncernledningsens uppdrag omfattar och tjänar hela den konsumentägda dagligvaruhandeln i Sverige. Bolagets verksamhet skapar förutsättningar för utveckling och lönsamhet i hela Coop.
– Redan i slutet av året kunde vi se en del resultatförbättringar och vi har fortsatt att ta hem samordningsvinster under början av 2015. Årets resultat ligger helt i linje med vår strategiska plan. Vårt mål är att Coop Sverige ska redovisa vinst 2017.
Viktiga händelser, Coop Sverige 2014
- Sonat Burman-Olsson tillträdde i slutet av maj 2014 som VD och koncernchef för Coop Sverige
- Under hösten arbetade Coop Sverige fram en ny strategisk plan – Vår Plan
- En ny organisation för Coop Sverige fastställdes som en del i implementeringen av den strategiska planen.
- Coop tog beslut om att sälja 77 butiker till konsumentföreningarna. Affären avslutades efter årsskiftet.
- Coop sålde Grådö Mejeri till Falköpings mejeri.
- Försäljningen av ekologiska livsmedel nådde rekordnivåer med en ökning på 40 procent.
- Coop rankades i Sustainable Brand Index till det mest hållbara varumärket bland svenska dagligvarukedjor.
- Coop tilldelades det nationella transportpriset Årets Lyft av Godstransportrådet för sin satsning på tågtransporter.
- Beslut togs om att sluta sälja ägg från burhöns.
- Ett nytt medlemsprogram för Coops 3,4 miljoner medlemmar lanserades.
- Testfakta Research utsåg Coops medlemsprogram till bäst i branschen.
- Olle Axelsson utsågs till kommunikationsdirektör.
- Christina Tillman valdes till ledamot i Coop Sveriges styrelse.
- Björn Larsson utsågs till direktör för Affärsområde Marknad.
- Lars Granlöf utsågs till CFO och tillträdde 1 mars 2015.
Koncernchefens kommentar
Coop Sverige-koncernen startade sin verksamhet i nuvarande form den 1 januari 2014 och ansvarar för bland annat inköp och kategori, varuflöde, format- och varumärkesstrategi samt marknadskommunikation och affärsutveckling för Coop i hela landet. Coop Sverige äger och driver efter en omstrukturering av butiksnätet 251 av landets 665 Coopbutiker.
Jag tillträdde som VD och koncernchef för Coop Sverige i maj 2014 med ett klart och tydligt mandat: att bygga ett nytt och lönsamt Coop. Mitt och koncernledningens uppdrag omfattar och tjänar hela den konsumentägda dagligvaruhandeln i Sverige. Bolagets verksamhet skapar förutsättningar för utveckling och lönsamhet i hela Coop. Vårt resultat genereras enbart av Coop Sverige AB:s egenägda butiker, medan omsättningen generaras både av egenägda butiker och partihandel gentemot konsumentföreningarnas butiker.
Vi har ägnat mycket kraft åt att analysera situationen inom alla delar av företaget. Vi har skärskådat våra styrkor och svagheter. Vi har klarlagt vad som måste byggas upp och vad som måste struktureras om. Utifrån det har vi lagt fast vår strategi. Vi har en tydlig, realistisk och väl förankrad plan för kommande år – Vår Plan.
Under fjärde kvartalet 2014 påbörjade vi vår resa med att bygga nya Coop. Ett Coop med ett starkare kunderbjudande och ökat fokus på barnfamiljer. Vi ska vara den goda kraften i Svensk dagligvaruhandel.
En av våra första åtgärder i planen var att förändra styrning och organisation. Vi har genomfört en omfattande omorganisation för ökad effektivitet och minskad komplexitet. Vi har även påbörjat ett kompetensväxlingsprogram för att på ett bättre sätt svara upp mot kundernas och leverantörernas behov.
Vi är i dag ett bolag med en tydlig struktur. Vi har en reviderad bolags- och beslutsordning och en ny organisation som håller ett högt tempo i genomförandet och följer upp alla delar för att säkerställa att vi når våra mål. Vi har förhandlat fram nya avtal med flera leverantörer och vi har påbörjat arbetet med att utveckla våra butiker och vårt kunderbjudande.
Redan i slutet av året kunde vi se en del resultatförbättringar och vi har fortsatt att ta hem samordningsvinster under början av 2015. Årets resultat ligger helt i linje med vår strategiska plan. Vårt mål är att Coop Sverige ska redovisa vinst 2017.
Sverige är idag en starkt koncentrerad dagligvarumarknad. Vi ska stärka vår framträdande plats som dagligvaruaktör. Vårt kundlöfte förpliktar: Bättre för dig och din familj.
Jag ser fram emot kommande år. Vi håller ett högt tempo med starkt fokus på genomförande.
Sonat Burman-Olsson
VD och koncernchef
Coop Sverige
Resultaträkning i sammandrag, Coop Sverige Koncernen
(Mkr) | 2014 |
Nettoomsättning | 34 161 |
Kostnad för sålda varor | -28 595 |
Bruttoresultat | 5 566 |
Försäljnings- och administrationskostnader |
-6 054 |
Övriga rörelseintäkter | 339 |
Övriga rörelsekostnader | -157 |
Andelar i intresseföretags/joint ventures resultat | 0 |
Rörelseresultat | -306 |
Finansiella intäkter och kostnader |
29 |
Resultat efter finansiella poster | -277 |
Bokslutsdispositioner |
|
Koncernbidrag, erhållna | 228 |
Resultat före skatt | -49 |
Skatt | 0 |
ÅRETS RESULTAT | -49 |
Balansräkning i sammandrag, Coop Sverige Koncernen
(Mkr) | 2014-12-31 |
TILLGÅNGAR | |
Anläggningstillgångar | |
Immateriella anläggningstillgångar | 293 |
Materiella anläggningstillgångar | 1 278 |
Finansiella anläggningstillgångar | 1 589 |
Summa anläggningstillgångar | 3 160 |
Omsättningstillgångar |
|
Varulager | 1 883 |
Kortfristiga fordringar | 1 662 |
Kassa och bank, koncernkonto | 1 996 |
Summa omsättningstillgångar | 5 541 |
SUMMA TILLGÅNGAR | 8 701 |
EGET KAPITAL, AVSÄTTNINGAR OCH SKULDER |
|
Eget kapital | |
Bundet eget kapital | 6 |
Fritt eget kapital | 2 741 |
Eget kapital hänförligt till moderföretagets ägare | 2 747 |
Minoritetsintresse |
1 130 |
Summa eget kapital | 3 877 |
Avsättningar | 381 |
Långfristiga skulder | 0 |
Kortfristiga skulder | 4 443 |
SUMMA EGET KAPITAL, AVSÄTTNINGAR OCH SKULDER | 8 701 |
Ytterligare information
Coop Sveriges årsrapport med hållbarhetsredovisning finns att läsa och ladda ned på www.coop.se/finansiellinformation
Pressbild på Sonat Burman-Olsson, vd och koncernchef Coop Sverige finns att ladda ned i pressrummet på www.coop.se
Olle Axelsson, Kommunikationsdirektör Coop Sverige AB, 070-820 90 00