Populär landskapsdryck; Värmlandsmjölkens segertåg i Konsum Värmlands butiker

Populär landskapsdryck; Värmlandsmjölkens segertåg i Konsum Värmlands butiker

Redan i april i år gick mjölken och grädden från Wermlands Mejeri AB förbi konkurrenterna inom sitt varuområde med en andel på 57 procent. Sedan dess har ökningen fortsatt och till och med den 25 september har Värmlandsmjölken en andel inom sitt varuområde en andel på hela 61 procent. En utveckling som är en positiv överraskning för Konsum Värmland. 

  • När vi i augusti 2015 tecknade ett avtal med Wermlands Mejeri garanterade vi att sälja minst 2,5 miljoner liter Värmlandsmjölk per år, säger Konsum Värmlands VD Tomas Sjölander. Men att Värmlandsmjölken skulle dominera inom sitt varuområde är en utveckling klart över förväntan med tanke på att den är något dyrare för konsumenten.

1 971 898 kronor extra till levererande mjölkbönder
Mjölken och grädden kostar två kronor mer per liter i förhållande till motsvarande produkter från Arla. Då en krona per liter går oavkortat till de levererande mjölkbönderna har inte mindre än 1 971 898 kronor betalats ut i extraersättning till de levererande mjölkbönderna. Siffran avser den 1 januari till den 25 september och växer därför för varje dag som går.

  • Värmlandsmjölken är ett lysande exempel på att vi konsumenter är beredda att betala lite mer för att stötta tillväxt och sysselsättning i Värmland. Det stärker oss inom Konsum Värmland att fortsätta gå i bräschen för lokalt producerade varor. Närmast ser vi fram mot produktnyheterna från Wermlands Mejeri som vi hoppas på ska lanseras redan i år, avslutar Tomas Sjölander.

Fakta andelar;
Konsum Värmlands butiker (exklusive dotterbolagen) har till och med den 25 september 2016 sålt 1 887 958 liter lätt, standard- och mellanmjölk i enliterförpackningar, som motsvarar en andel på 61,14 procent.

Fakta merbetalning
Konsumenten betalar två kronor extra per liter mjölk och grädde från Wermlands Mejeri AB i jämförelse med samma produkter från Arla. Av dessa går en krona till de levererande mjölkbönderna, 90 öre till Wermlands Mejeri AB och resterande 12 öre dras från Konsum Värmlands butiksmarginal. Från den första januari till den 25 september har den totala försäljningen av mjölk och grädde (inkl. dotterbolagen) uppgått till 1 971 898 liter, vilket innebär att 1 971 898 kronor utbetalats till de levererande mjölkbönderna.

Se gärna www.konsumvarmland.se för ytterligare fakta.

För ytterligare information; Kontakta Konsum Värmlands VD Tomas Sjölander, tfn; 010-410 81 79, kommunikationschef Klas Olsson, tfn; 010-410 81 02 eller Yngve Gustafsson VD för Wermlands Mejeri AB, tfn; 070-335 04 02.

  • Gotlandsföretag – en av tre finalister till Änglamarkspriset 2024

    Gotlandsföretag – en av tre finalister till Änglamarkspriset 2024

    Mickelgårds Lantbruk från Stånga har blivit utvald som en av tre finalister till Änglamarkspriset 2024. Mickelgårds odlar bland annat Gotlandslinser, Belugalinser och Quinoa. Den lokala produktionen minskar importbehovet, ökar självförsörjningen och minskar transporterna. Övriga finalister är Föreningen Ätbart från Skövde och Helios Innovations från Halmstad. Vinnaren utses vid en prisceremoni den 27 november i Stockholm. Prissumman är 250 000 kronor. 
    Read more
  • Halmstadsföretag – en av tre finalister till Änglamarkspriset 2024

    Halmstadsföretag – en av tre finalister till Änglamarkspriset 2024

    Helios Innovations från Halmstad har blivit utvald som en av tre finalister till Änglamarkspriset 2024. Helios Innovations hjälper industrier att rena industriellt processvatten, från bland annat PFAS genom en ny indunstningsteknik där spillvärme är den primära energikällan. Övriga finalister är Föreningen Ätbart från Skövde och Mickelgårds Lantbruk från Gotland. Vinnaren utses vid en prisceremoni den 27 november i Stockholm. Prissumman är 250 000 kronor.
    Read more