Per Magnusson blir ansvarig för strategi- och affärsutveckling på Coop

Per Magnusson blir ansvarig för strategi- och affärsutveckling på Coop

Managementkonsulten Per Magnusson har utsetts till ansvarig för strategi- och affärsutveckling på Coop. Rollen är ny på Coop och innebär en förstärkning av Coops koncernledning.

Per Magnussons roll blir att stödja och skapa framdrift för de stora förändringar som Coop Sverige AB står inför under 2018 och framåt. Han kommer att jobba med strategi- och affärsutveckling inom alla områden av Coops verksamhet. Vid årsskiftet implementeras en ny affärsmodell för Coop i Sverige och parallellt tas en övergripande affärsstrategi fram för de kommande åren.

­Coop behöver en funktion för att stödja verksamheten i de förändrings- och utvecklingsprojekt som vi kommer att behöva genomföra för att leverera på strategin lönsam tillväxt. Förmågan att arbeta tvärfunktionellt är avgörande för Coops utveckling de kommande åren. Jag är mycket glad att vi har kunnat rekrytera Per Magnusson som chef och ansvarig för att bygga upp en organisation för detta ändamål, säger Magnus Johansson, vd Coop Sverige.

Per Magnusson kommer närmast från konsultfirman Cupole Consulting Group och har därifrån, tillsammans med sin tid på Accenture, cirka 10 års erfarenhet som managementkonsult.

Jag känner mig stolt och glad över att få ansluta till Coop. Det är ett företag med ett starkt och respekterat varumärke och med en drygt hundraårig historia. Jag ser fram emot att tillsammans med övriga medarbetare få vara med att utveckla Coop till ett än mer konkurrenskraftigt företag, säger Per Magnusson.

Per Magnusson är civilingenjör från KTH. Han kommer att börja på Coop den 1:a december. Han rapporterar direkt till vd Magnus Johansson och tar också plats i Coops koncernledning.

För mer information, vänligen kontakta:
Coops presstjänst: 010-743 13 13

  • Coop köper Nettos svenska butiker

    Coop köper Nettos svenska butiker

    Coop, genom Coop Butiker & Stormarknader AB, har tecknat ett avtal om att förvärva Nettos svenska butiker. I affären ingår 163 butiker som på sikt kommer att stöpas om till Coops nya butiksformat. Säljare är danska Salling Group Danmarks största konsumentföretag, som bland annat driver Netto i Danmark, Tyskland, Polen och Sverige.
    Läs mer
  • Flera företrädare för Coop och KF på plats i Almedalen

    Flera företrädare för Coop och KF på plats i Almedalen

    På plats i Almedalen finns flera företrädare från KF och Coop. De är i mån av tid tillgängliga för externa seminarierier.
    Läs mer