Per Magnusson blir ansvarig för strategi- och affärsutveckling på Coop

Per Magnusson blir ansvarig för strategi- och affärsutveckling på Coop

Managementkonsulten Per Magnusson har utsetts till ansvarig för strategi- och affärsutveckling på Coop. Rollen är ny på Coop och innebär en förstärkning av Coops koncernledning.

Per Magnussons roll blir att stödja och skapa framdrift för de stora förändringar som Coop Sverige AB står inför under 2018 och framåt. Han kommer att jobba med strategi- och affärsutveckling inom alla områden av Coops verksamhet. Vid årsskiftet implementeras en ny affärsmodell för Coop i Sverige och parallellt tas en övergripande affärsstrategi fram för de kommande åren.

­Coop behöver en funktion för att stödja verksamheten i de förändrings- och utvecklingsprojekt som vi kommer att behöva genomföra för att leverera på strategin lönsam tillväxt. Förmågan att arbeta tvärfunktionellt är avgörande för Coops utveckling de kommande åren. Jag är mycket glad att vi har kunnat rekrytera Per Magnusson som chef och ansvarig för att bygga upp en organisation för detta ändamål, säger Magnus Johansson, vd Coop Sverige.

Per Magnusson kommer närmast från konsultfirman Cupole Consulting Group och har därifrån, tillsammans med sin tid på Accenture, cirka 10 års erfarenhet som managementkonsult.

Jag känner mig stolt och glad över att få ansluta till Coop. Det är ett företag med ett starkt och respekterat varumärke och med en drygt hundraårig historia. Jag ser fram emot att tillsammans med övriga medarbetare få vara med att utveckla Coop till ett än mer konkurrenskraftigt företag, säger Per Magnusson.

Per Magnusson är civilingenjör från KTH. Han kommer att börja på Coop den 1:a december. Han rapporterar direkt till vd Magnus Johansson och tar också plats i Coops koncernledning.

För mer information, vänligen kontakta:
Coops presstjänst: 010-743 13 13

  • Coops medlemmar fick tillbaka 430 miljoner förra året

    Coops medlemmar fick tillbaka 430 miljoner förra året

    Under 2018 använde Coops 3,5 miljoner medlemmar över 43 miljarder poäng till ett värde av 430 miljoner kronor. Det populäraste sättet att använda intjänade poäng är att växla in dem till värdecheckar på Coop, vilket stod för 367 miljoner kronor.
    Läs mer
  • EnterCard och Coop Sverige i nytt samarbete

    EnterCard och Coop Sverige i nytt samarbete

    EnterCard Group AB och Coop Sverige AB har ingått avtal som innebär att EnterCard kommer att erbjuda kreditkort till Coops medlemmar. Det nya samarbetet innebär att Coops kreditkort från och med mars kommer att uppgraderas med flera nya funktioner och tjänster.
    Läs mer