Överlägsen vinnare i Hemmets Journals läsaromröstning

Konsum Värmlands Marianne Niklasson är Sveriges bästa kassörska!

marianneniklasson

Marianne Niklasson. Foto Hemmets Journal

Marianne Niklasson, som till vardags arbetar på Coop Konsum Skogsgatan i Kristinehamn, har av Hemmets Journals läsare utsetts till Sveriges bästa kassörska. Priset, som är hela 50 000 kronor, delades ut i butiken vid en välbesökt ceremoni under tisdagseftermiddagen. 

– Jag är oerhört hedrad av priset. Det är så roligt att vår yrkeskår har blivit uppmärksammad på det här viset, säger Marianne anspråkslöst.

Uppmärksamma människor i vardagen
Hemmets Journals stora pris är ett nyinstiftat pris som i år delas ut för första gången. Målsättningen är att sätta strålkastarljuset på yrkesgrupper som sällan får den uppmärksamhet de förtjänar för sitt viktiga arbete.

– Vi vill lyfta fram vanliga människor, istället för TV-kändisar och kungligheter, säger Hemmets Journals chefredaktör Håkan Ström. Sveriges bästa kassörskor är en typisk sådan grupp av människor som vi vill ge lite extra uppmärksamhet.

240 nomineringar
Bland de 240 nominerade valde en jury ut fem kandidater som presenterades i Hemmets Journal under hösten. Tidningens läsare har sedan röstat fram sin favorit av de fem slutkandidaterna. Marianne blev klar segrare och kommer att ta emot en check på 50 000 kronor av Hemmets Journal.

– Jag har vetat om att jag vann under några dagar. Och det har varit så svårt att låta bli att berätta för kunder och vänner. Jag vet fortfarande inte vad vi ska göra för pengarna. Kanske resa någonstans, för jag har aldrig varit utomlands, berättar Marianne.

21 år på samma arbetsplats
Redan i sjunde klass tog Marianne sommarjobb i butik. Efter skolan arbetade hon i några år som hemsamarit, innan hon råkade se en annons om ett ledigt jobb som kassörska på Konsumbutiken i Kristinehamn. Ett jobb som visade sig vara speciellt, då hon arbetat i samma butik i 21 år.

– Nej Förresten, 20 år blir det. Ett år jobbade jag på Coop Forum, men det kändes lite för stort, så jag kom tillbaka hit.

Marianne har fått många frågor om vilka speciella egenskaper som ligger bakom vinsten. Anspråkslös som hon är, säger hon sig inte känna till vad som är kännetecknande för just henne. Men svaret på frågan ligger kanske i hennes spontana kommentar som hon hela tiden återkommer till;

– Jag tycker verkligen om mina kunder. Di är så jättegoe, säger hon på det karaktäristiska kristinehamnsmålet.

Först köttbullar och nu Marianne
Uppmärksamheten runt Mariannes utmärkelse har redan skapat nyfikenhet och intresse runt hennes person. Hon kommer därför att besöka några av Konsum Värmlands största butiker, Coop Forum Kristinehamn på torsdag den 16/12 och Coop Forum Bergvik i Karlstad, fredag den 17/12. Marianne kommer bland annat att bjuda på köttbullar från Konsum Värmlands charkfabrik, som utsågs till Sveriges bästa, vid Chark-SM som genomfördes i Göteborg i höstas.

– Först var det köttbullarna som fick pris, och sen kom jag, skrattar Marianne. Men visst ska det bli spännande och roligt att träffa kunder utanför min vanliga butik.

– Marianne är en utmärkt representant för alla de anställda i Konsum Värmland som dagligen tar hand om våra kunder. Vi lyfter på hatten och gratulerar Marianne till det välförtjänta priset, avslutar Konsum Värmlands VD Steve Fredriksson.

Personligt 
Namn: Marianne Niklasson
Ålder: 47 år
Bor: i Ölme utanför Kristinehamn.
Familj: sambo, tre barn, ett barnbarn.
År i Konsum: 21

Fakta, se gärna; www.konsumvarmland.se eller www.hemmetsjournal.se

Kontakta för ytterligare information;

Marianne Niklasson; 070-219 65 03, Håkan Ström på Hemmets Journal; 070-346 57 80 eller Klas Olsson på Konsum Värmland; 070-601 71 52

  • Coop Värmland tar över fyra Nettobutiker

    Sedan tidigare har Coop Vardagshandel, som driver landets Nettobutiker, meddelat att butikerna pausas från den sista juni. Efter förhandlingar mellan Coop Värmland och Coop Butiker oc...
    Läs mer
  • Smart geodata ökar takten på Coop Butiker och Stormarknaders etableringar

    Smart geodata ökar takten på Coop Butiker och Stormarknaders etableringar

    Coop Butiker & Stormarknader är ett av de offensivaste företagen inom svensk handel när det gäller att etablera nya butiker. Med hjälp av smart geodata från Prospect Mapping kommer etableringsbesluten nu att gå ännu snabbare samtidigt som de befintliga butikerna kommer kunna skräddarsy sina erbjudanden utifrån varje lokal marknad.
    Läs mer