Över 530 produkter från 65 svenska företag tävlade i årets Chark-SM Fortsatta framgångar för Konsum Värmland Charkfabrik

I Göteborg avgjordes sent i går kväll årets Chark-SM. Cirka 65 branschföretag deltog med sammanlagt 530 produkter. Konsum Värmland deltog med nio produkter, och nådde framgångar med sju medaljer.

steve-fredriksson-kenny-tho

Konsum Värmlands VD Steve Fredriksson och chefen för Konsum Värmland charkfabrik Kenny Thor.

Vartannat år arrangerar den svenska köttbranschen och SIK, institutet för Livsmedel och Bioteknik, Chark-SM. Tävlingen är uppdelad i 16 klasser där varje klass bedöms av samma jurygrupp i ett så kallat blindtest. Juryn består av 30 personer från köttbranschen, SIK, kryddleverantörer, butikskedjor och konsumenter. Sammanlagt bedömdes cirka 530 produkter från 65 olika företag, vilket motsvarar cirka 90 procent av landets branschföretag.

Fortsatta framgångar för Konsum Värmland Charkfabrik
Ett av de företag som hade stor framgång när Chark-SM senast avgjordes 2006, var Konsum Värmland Charkfabrik som fick medaljer på 19 produkter av 19 inlämnade. I år lyckades man fortsätta framgångarna genom att erhålla medaljer på sju helt nya produkter av totalt nio inlämnade. Silvermedaljer utdelades till färdigkokt Värmlandkorv och till braskorv. Bronsmedaljer tilldelades till varmkorv i naturskinn, blomsalami, prinskorv, grillkorv och till lunchkorv.

– Det är tredje gången i rad som vi vinner priser på nästan samtliga inlämnade produkter. Det visar att vi gör rätt med vårt sätt att jobba, med ett mycket brett sortiment med bara svenska råvaror. Det är också ett erkännande för den yrkesskicklighet som finns här på Konsum Värmland charkfabrik, säger chefen för Konsum Värmland Charkfabrik, Kenny Thor.

– Detta är ytterligare ett erkännande att det lönar sig att arbeta med lokala produkter av hög kvalitet. Sedan tidigare har vi fått fler och fler ordrar och leveranser utanför landskapets gränser. Utmärkelserna vid årets Chark-SM kommer förhoppningsvis att ge vår lokala charkfabrik möjlighet att leverera till ännu fler, avslutar Konsum Värmlands VD Steve Fredriksson.

För ytterligare information kontakta; Konsum Värmland informationschef Klas Olsson, tfn; 054-220102 eller 070-6017152.

Fakta
SIK – Institutet för livsmedel och bioteknik, är ett industriforskningsinstitut. Institutet är ett dotterföretag till SP, Sveriges Forsknings- och Provningsinstitut. SIKs syfte är att stärka livsmedels- och bioteknikföretagens konkurrenskraft. SIK omsätter cirka 100 miljoner per år. En tredjedel av intäkterna är offentliga medel via INNOVA, NI, EU, IRECO, stiftelser och forskningsråd. Intresseföreningen består av 150 företag – med cirka 600 produktionsenheter – i Sverige och utlandet.

Konsum Värmland; se www.konsumvarmland.se

  • Coop Värmland tar över fyra Nettobutiker

    Sedan tidigare har Coop Vardagshandel, som driver landets Nettobutiker, meddelat att butikerna pausas från den sista juni. Efter förhandlingar mellan Coop Värmland och Coop Butiker oc...
    Läs mer
  • Smart geodata ökar takten på Coop Butiker och Stormarknaders etableringar

    Smart geodata ökar takten på Coop Butiker och Stormarknaders etableringar

    Coop Butiker & Stormarknader är ett av de offensivaste företagen inom svensk handel när det gäller att etablera nya butiker. Med hjälp av smart geodata från Prospect Mapping kommer etableringsbesluten nu att gå ännu snabbare samtidigt som de befintliga butikerna kommer kunna skräddarsy sina erbjudanden utifrån varje lokal marknad.
    Läs mer