Nyhléns Hugosons blir Coops huvudleverantör av kött i Norrland

Nyhléns Hugosons blir Coops huvudleverantör av kött i Norrland

Coop har tecknat ett nytt avtal med Nyhléns Hugosons som innebär att det Norrländska företaget blir huvudleverantör av kött till Coop Nord och Coop Norrbotten. Avtalet är ytterligare ett steg i arbetet att stärka samarbetena mellan Coop och svenska regionala leverantörer.

Nyhléns Hugosons har sedan tidigare varit en stor leverantör av kött till Coops butiker i norra Sverige. Men nu får företaget ansvaret för hela basutbudet av fläsk- och nötkött i de fristående konsumentföreningarna Coop Nord och Coop Norrbotten, som driver 113 butiker i Jämtland, Västernorrland, Västerbotten och Norrbotten.

– Vi är glada över det fördjupade samarbetet med Coop i Norrland. Det skapar bra förutsättningar för en långsiktig och större efterfrågan på lokalproducerade köttprodukter, vilket är positivt för de norrländska köttbönder som vi samarbetar med, säger Johan Sjöblom, Försäljningschef på Nyhléns Hugosons.

Avtalet började gälla i januari och för Coop innebär det att tillgången på regionalt producerat kött i butikerna i Coop Nord och Coop Norrbotten kommer att öka. Både fläsk- och nötköttet kommer att säljas under Nyhléns Hugosons varumärke och det kommer att utgöra det största basutbudet av kött i butikerna.

– Avtalet med Nyhléns Hugosons är viktigt eftersom Coop får en bättre tillgång på svenskt regionalt producerat kött, vilket vi vet att många av våra kunder efterfrågar. Coop har en lång historia av att samarbeta med lokala och regionala leverantörer och nu stärker vi det arbetet ytterligare, säger Majsan Pense, kategorichef för kött på Coop.

Coop är en av Sveriges största inköpare av svenskt kött och 85 procent av det kött som säljs i Coops butiker är svenskt.

För ytterligare information kontakta:
Majsan Pense, Kategorichef Kött Coop, 010-742 62 46
Magnus Nilsson, Verkställande direktör, Nyhléns Hugosons, 0920-77520

  • Björn Larsson slutar som marknadsdirektör på Coop

    Björn Larsson slutar som marknadsdirektör på Coop

    Björn Larsson, marknadsdirektör på Coop, lämnar sin roll som affärsområdesdirektör för Marknad, Kommunikation och Hållbarhet. Han kommer att fortsätta stötta Coop Sverige i en strategisk roll med fokus på tvärfunktionella och varumärkesdrivande frågor.
    Läs mer
  • Coop öppnar gårdsbutik på nätet

    Coop öppnar gårdsbutik på nätet

    Nu kan man med ett enkelt klick köpa honungsburkar där bina surrat runt knuten, små partier rapsolja från en åker i närheten eller äppelmust från unika lokala äppelsorter. Med nya gårdsbutiken på coop.se kan man handla direkt från lokala producenter med fokus på genuint mathantverk. Allt levereras hem till kunden samtidigt som de genomför vardagsinköpen.
    Läs mer