Nya direktörer för inköp och marknad på Coop Sverige

Karolina Hagberg och Thomas Areskoug blir Affärsområdesdirektör Inköp och Kategori respektive Affärsområdesdirektör Marknad i det nya bolaget Coop Sverige AB. Båda arbetar idag i andra roller inom Coop och har gedigen erfarenhet inom sina respektive ansvarsområden. De tillträder sina nya tjänster den 1 november. 

Karolina Hagberg är sedan 2010 chef för Food på Coop Inköp & Kategori AB. Hon har även varit nordisk marknadschef samt försäljningsdirektör Sverige för Barilla Sverige AB, samt kategorichef på ICA. Karolinas nya tjänst omfattar ansvar för den inköps- och kategoriverksamhet som idag bedrivs i bolaget Coop Inköp & Kategori AB.

Även Thomas Areskoug har arbetat på Coop Inköp & Kategori sedan 2010, senast i rollen som chef för egna varumärken, EVM. Han har tidigare varit försäljnings- och marknadschef för E-bay, projektledare på McKinsey och chef för egna varumärken på Vin & Sprit AB. Thomas nya tjänst omfattar bland annat ansvar för varumärket Coop och all marknadskommunikation, som idag bedrivs i bolaget Coop Marknad.

– Jag är mycket glad över att Karolina Hagberg och Thomas Areskoug nu blir Affärsområdesdirektör Inköp och Kategori respektive Marknad . De har båda uppnått mycket goda resultat på Coop och har gedigen bakgrund inom sina respektive ansvarsområden. Internrekryteringen av Karolina och Thomas till två nyckelroller i vår nya organisation skapar också viktig kontinuitet för Coop och säkerställer integrationsprocessen av Coop Inköp & Kategori och Coop Marknad, säger Johnny Capor, tf vd och koncernchef KF och Coop.

Nya Coop Sverige AB:s organisation träder i kraft den 1 januari 2014. Planering och fackliga förhandlingar av organisationen för de båda affärsområdena Inköp och Kategori samt Marknad pågår. Det innebär att nuvarande organisationer i de båda bolagen Coop Inköp & Kategori AB och Coop Marknad AB gäller fram till detta datum. Karolina Hagberg och Thomas Areskoug kommer parallellt också vara kvar i sina nuvarande roller tills dess att efterträdare utsetts.

Ytterligare information:

Coop pressjour, tel 010-743 13 13

  • Två av tre svenskar kommer att förändra sina matvanor i år

    Två av tre svenskar kommer att förändra sina matvanor i år

    Nytt år, nya möjligheter. Många svenskar ser ett nytt år som ett bra tillfälle att skapa nya vanor och att ändra sina matvanor. En undersökning bland 1 300 svenskar som genomförts på uppdrag av Coops Matometer visar tydligt att fler personer i storstadsområden och fler kvinnor än män vill ändra något med sina matvanor. Det vanligaste är att man vill äta mindre sötsaker, och hela fyra av fem tillfrågade tror också att de kommer att lyckas med sin förändring i det nya året.
    Läs mer
  • EnterCard och Coop Sverige i nytt samarbete

    EnterCard och Coop Sverige i nytt samarbete

    EnterCard Group AB och Coop Sverige AB har ingått avtal som innebär att EnterCard kommer att erbjuda kreditkort till Coops medlemmar. Det nya samarbetet innebär att Coops kreditkort från och med mars kommer att uppgraderas med flera nya funktioner och tjänster.
    Läs mer