Ny utgåva av Coop Retro Edition – porslin med mönster inspirerat av Stig Lindberg

Coop fortsätter med tidigare succén Retro Edition, en serie porslin i begränsad upplaga med mönster inspirerade av Stig Lindberg.

Från och med 29 augusti finns porslinet i Coops butiker och stormarknader runt om i landet. Förra omgången Retro Edition bestod enbart av muggar – nytt för denna gång är att mönstret även finns på skålar och fat.
Precis som för de två tidigare utgåvorna är det Stig Lindbergs lekfulla och personliga dekorer som gett inspiration till nya Retro Edition. En fantasifull design som fortfarande efter nära 70 år, tillhör mångas absoluta favoriter. Nya utgåvans mönster kan särskilt kännas igen i Stig Lindbergs färgrika fajanser (lergods målat med tennglasyr) – ränder i olivgrönt och blått, varierade med en lekfull mönsterrand.
Upplagan är som tidigare begränsad och priset är satt i samma anda som Stig Lindberg arbetade – bra design som är tillgänglig för alla: Skål och fat säljs tillsammans i en förpackning, muggarna säljs i 2-pack. Medlemspris är 59 kronor per förpackning, ordinarie pris är 99 kronor per förpackning.
Fakta om Stig Lindberg och Retro Edition Stig Lindberg (1916-1982) var och är fortfarande en av Sveriges största och populäraste formgivare. Serviser från Gustavsberg och föremål med hans mönster och design finns i tusentals hem. Gustavsbergs porslinsfabrik grundades 1825. På 1940-talet satsade man stort på fajanser (lergods målat med tennglasyr) som blev oerhört populära. År 1937 såldes fabriken till Kooperativa Förbundet. Retro Edition kommer nu för tredje året i en ny, begränsad utgåva. Lars Lindberg, son till Stig Lindberg, har varit delaktig i framtagandet av årets mönster och Jan Rundgren står bakom designen.
För ytterligare information: Coops pressjour, tel. 08-743 23 33 Högupplösta bilder: Finns att ladda ner i pressrummet på coop.se

  • Handla mat på nätet och hämta dina kassar på Göteborg Landvetter

    Handla mat på nätet och hämta dina kassar på Göteborg Landvetter

    Coop är först ut i Sverige med en innovativ tjänst för att leverera mat som beställts på nätet. 16 april startar Coop ett test där man kan beställa sin mat på nätet och sedan välja att hämta ut matkassarna utanför ankomsthallen på Göteborg Landvetter Airport. Kraven på flexiblare leveranslösningar ökar, samtidigt förväntas kraven från kunder öka ännu mer när fler väljer att köpa mat på nätet.
    Läs mer
  • Coop och Änglamark branschledande varumärken inom hållbarhet

    Coop och Änglamark branschledande varumärken inom hållbarhet

    Änglamark rankas som Sveriges mest hållbara varumärke inom mat och dryck samtidigt som Coop för andra året i rad utses till den hållbaraste matkedjan. Det står klart när Nordens största...
    Läs mer