Ny undersökning: så vill vi ha våra semlor

Ny undersökning: så vill vi ha våra semlor

De senaste åren har vi fått både semmelwraps och nachosemlan. Varje nytolkning av den klassiska semlan följs av intensiva diskussioner om vilka ingredienser som passar bäst i en semla. Coops Matometer har därför inför fettisdagen frågat ett representativt urval av Sveriges befolkning om vilka ingredienser en semla ska ha. 

 

En färsk undersökning bland 1 100 svenskar från Coops Matometer visar att det är de traditionella ingredienserna som fortfarande tilltalar svenskarna mest när de ska välja hur de vill ha sin semla. Den absolut viktigaste ingrediensen, som 77 procent av de tillfrågade tycker att semlan ska innehålla, är vispad grädde. En nästan lika viktig ingrediens är mandelmassan, vilket angavs av 75 procent av de tillfrågade, och tätt därefter även florsocker på locket, vilket 72 procent tyckte var viktigt.

Däremot råder det delade meningar om smaken på brödet. Hälften av de tillfrågade angav att en semla ska bestå av ett sött vetebröd med kardemumma medan en av fyra tycker att det räcker med vanligt sött vetebröd. Bland kvinnor var det vanligare att vilja ha sött vetebröd smaksatt med kardemumma, vilket två av tre kvinnor angett.

De som i störst utsträckning efterfrågar de traditionella ingredienserna hittar vi bland de tillfrågade i åldrarna 66-75. Bland personer i åldern 16-25, var det däremot vanligare att man kunde tänka sig andra ingredienser i sin semla, då en av fem gärna byter ut mandelmassan mot vaniljkräm. 21 % av de tillfrågade i den yngre gruppen är även angelägna om att semlan ska bestå av ekologiska ingredienser.

Slutsatser från undersökningen:

  • De flesta tyckte att en semla ska bestå av grädde (77 %), mandelmassa (75 %) och florsocker på locket (72 %).
  • 53 % av de tillfrågade anser att det ska vara sött vetebröd med kardemumma. 26 % av de tillfrågade vill ha vanligt sött vetebröd.
  • 26 % av de tillfrågade i den yngsta målgruppen (16-25) kan tänka sig att byta ut mandelmassan mot vaniljkräm. 20 % av de tillfrågade i åldern 16-25 tycker att en semla ska innehålla ekologiska ingredienser.
  • I övre Norrland har man svårast att bestämma sig för om det ska vara sött vetebröd med kardemumma (43 %) eller bara sött vetebröd (40 %), där hittar man även de som i störst utsträckning svarat att de vill ha laktosfri grädde (18 %).
  • 13 % av de tillfrågade som bor i Stockholm eller Sydverige äter inte semlor. Utav alla tillfrågade i undersökningen är det 9 % som angett att de inte äter semlor.

Coops Matometer är Sveriges största undersökning om vad människor i Sverige äter till vardags och utgör i dagsläget en databas med information om mer än 150 000 måltider. Undersökningen görs av Coop tillsammans med Demoskop och uppdateras varje vecka med 6 000 nya måltider.

För mer information kontakta
Coops presstjänst: 010-743 13 13

  • Så äter vi 2050

    Så äter vi 2050

    Maten har en stor påverkan både på hur vi själva och planeten mår. Men hur kommer vi att äta i framtiden? Coop har i samband med utställningen ”Framtidens Mat & Dryck” på Spritmuseum tagit fram en prognos på hur vi kommer äta 2050. Analysen bygger på data från mer än 500 000 måltider och 90 000 intervjuer från Coops Matometer.
    Läs mer
  • Två av tre svenskar kommer att förändra sina matvanor i år

    Två av tre svenskar kommer att förändra sina matvanor i år

    Nytt år, nya möjligheter. Många svenskar ser ett nytt år som ett bra tillfälle att skapa nya vanor och att ändra sina matvanor. En undersökning bland 1 300 svenskar som genomförts på uppdrag av Coops Matometer visar tydligt att fler personer i storstadsområden och fler kvinnor än män vill ändra något med sina matvanor. Det vanligaste är att man vill äta mindre sötsaker, och hela fyra av fem tillfrågade tror också att de kommer att lyckas med sin förändring i det nya året.
    Läs mer