Ny stor undersökning från Coop visar: Julbordet blir välfyllt i år också – skinkan fortfarande på topp

Tre av fyra kommer att duka upp lika mycket julmat i år som tidigare år. Det visar Coops senaste Medlemspanel i vilken nära 10 000 personer deltog. Undersökningen visar också att julskinkan fortfarande är en överlägsen favorit på julborden.

Julen är en högtid med stort fokus på mat. De flesta familjer i Sverige har starka traditioner för vad som ska ätas under just julhelgen. Coops Medlemspanel visar att de flesta planerar att duka upp lika mycket läckerheter på julbordet i år som tidigare år.

– Vi tycker naturligtvis att det är roligt att våra kunder prioriterar julmaten; god mat i sällskap med nära och kära är vad julen handlar om. Vi ser en ökad efterfrågan på naturliga produkter utan onödiga tillsatser, därför är alla våra julskinkor i år fria från glutamat, säger Magnus Frisk, informationschef på Coop.

De 25 procent som svarade att de kommer att dra ned på mängden julmat i år gör det främst för att de vill må bättre och för att de tycker att det är onödigt att överkonsumera.

– Blanda upp julbordet med fräscha grönsaker för att minska intaget av fett och salt, klassikern brysselkål kan till exempel med enkla medel förvandlas till ett nytt spännande tillbehör. På coop.se finns massor av välsmakande och hälsosamma recept för dem som vill ha lite nyttigare rätter på julbordet, säger Sara Begner, matinspiratör på Coop.

Våra fem-i-topp favoriter på julbordet:

1. Julskinka 2. Sill 3. Lax 4. Köttbullar 5. Prinskorv

Coops undersökningar via Medlemspanelen är ett sätt för Coop att föra en kontinuerlig dialog med kunder, medlemmar och därmed också ägare, för att kunna möta deras önskemål i butik.

Ytterligare upplysningar, kontakta: Magnus Frisk, informationschef Coop Sverige, 08-743 20 11 Coops pressjour tel 08-743 23 33

  • Coop sätter nya klimatmål – ska även påverka leverantörer

    Coop tar nästa steg i arbetet med att minska klimatutsläppen. Med nya klimatmål ska utsläppen från Coops egen verksamhet minska och dessutom sätter Coop tydligare klimatkrav på sina leverantörer.  
    Läs mer
  • Coop och HKScan satsar på unga nötköttsproducenter

    Coop och HKScan satsar på unga nötköttsproducenter

    HKScan och Coop tror på svenskt lantbruk som en framtidsbransch och vill värna de viktiga värden som det svenska lantbruket står för. Vi tror att hållbarhet, djuromsorg och bidrag till biologisk mångfald kommer att bli ännu mer centrala värden framöver. Vi tror att efterfrågan på svenskt kött kommer att öka och vill säkra framtidens produktion och tillgång. Dessutom ser vi en möjlighet att bidra till att stötta generationsskiftet inom det svenska lantbruket.
    Läs mer