Ny organisationsstruktur inom KFs dagligvarugrupp

Inom KF-koncernen pågår ett omfattande förändringsarbete för att skapa en konkurrenskraftig och lönsam dagligvaruhandel. Som ett led i pågående förändringar kommer Coop Sveriges organisation att förändras;

• Coop Sverige delas upp i tre verksamhetsområden som tillsammans bildar affärsområdet Coop dagligvaruhandel: – Coop Butiker – ansvarig Jonny Olsson – Coop MedMera/Marknad – ansvarig Ivar Fransson – Coop Inköp och Kategori med dotterbolaget Coop Logistik – ansvarig Jörgen Månsson

• Coop dagligvaruhandel kommer att ledas av KFs vd och koncernchef Lars Idermark.

• Den nya organisationen börjar gälla från och med 1 juni.

• I samband med förändringen kommer vd för Coop Sverige AB Karl Wistrand att lämna Coop Sverige från och med 1 juli.

– Förändringen är ett naturligt steg i pågående arbete med att skapa en effektiv och framgångsrik detaljhandelsverksamhet inom KF-koncernen, säger Lars Idermark.

– Karl Wistrand har på ett mycket konstruktivt sätt bidragit till att vi kommit långt i vårt förbättringsprogram i Coop Sverige. Jag har full förståelse för att han nu vill gå vidare när organisationen förändras, säger Lars Idermark.

– Personligen tycker jag det är tråkigt att inte kunna vara med i fortsättningen av den otroliga förändringsresa som är uppstartad i Coop Sverige. Ibland måste man välja och vd- befattningen för Coop Sverige AB finns inte kvar längre med den strukturella förändring som nu sker. Jag tycker att förändringen är logisk, att det sedan påverkar mig personligen är en annan fråga. I allt förändringsarbete måste man även våga utmana sig själv. Jag önskar alla på Coop lycka till i framtiden, säger Karl Wistrand.

För mer information: Lars Idermark, vd och koncernchef KF, 08-743 26 70 Karl Wistrand, vd Coop Sverige, 08-743 13 85 Kerstin Lager, kommunikationsdirektör KF, 070-258 48 04

  • Coop lanserar mjölkpaket i samarbete med Bris – ska stötta dygnet runt-öppet

    Coop lanserar mjölkpaket i samarbete med Bris – ska stötta dygnet runt-öppet

    Den psykiska ohälsan ökar bland barn och unga i Sverige och många unga saknar stöd i samhället. Sverige är ett av de länder i Europa som saknar en nationell stödlinje för barn som är öppen dygnet runt. Coop lanserar nu nya mjölkpaket med syfte att stötta Bris satsning som innebär att man kommer att ha en stödlinje för barn och unga som är bemannad dygnet runt. I och med satsningen garanterar Coop en intäkt på minst 1,5 miljoner kronor över tre år till förmån för Bris.
    Läs mer
  • Första AR-spelet i dagligvaruhandeln

    Första AR-spelet i dagligvaruhandeln

    Coop är först ut i dagligvaruhandeln med ett Augmented Reality (AR) spel i butik. Efter en tids utveckling startar nu en första pilot med spelet i ett ental utvalda butiker. Coop vill tillsammans med Peppy Pals inspirera barn och föräldrar att laga mat och samtidigt göra besöken i matbutiken till en positiv upplevelse för hela familjen.
    Läs mer