Ny design för egna varumärket Coop

Ny design för Coops eget varumärke

Tusentals produkter ska få ny design. Under gemensamma inköpsbolaget Coop Trading uppdateras nu designen för Coops eget varumärke ”Coop”.

Under varumärket Coop får nu många produkter i de fyra länderna Sverige, Norge, Danmark och Finland ett gemensam utseende för att förpackningsdesignen ska fungera på samtliga marknader. De tidigare skillnaderna raderas därmed ut. Re-designen av EVM-varor kommer göra Coop till en mer inspirerande aktör i vardagslivet. Samtidigt gynnas konsumenter av harmoniseringen, såväl ur ett ekonomiskt perspektiv som i igenkänningen av prisvärda produkter med hög kvalitet.

– Vi ser en stark efterfrågan på vårt EVM-sortiment från våra medlemmar och kunder. Med en stigande inflation de senaste åren, samtidigt som man inte vill ge avkall på kvaliteten har våra varumärken Xtra och Coop tagit allt större procent av volymen i kundernas varukorgar, en vinnare helt enkelt när hushållen letar lägre priser, säger Minna Björklund, tf chef EVM Coop Sverige.

– Tack vare Coop Trading kan vi köpa in större kvantiteter – vilket gör att priserna i butikerna blir attraktiva. Med den nya designen kommer det även bli ännu tydligare och inspirerande när man gör sin inhandling av mat, fortsätter hon.

Ökningen av EVM syns framför allt via Xtra. Senaste året har antalet Xtra-artiklar ökat med cirka 20 procent. Numera återfinns flera hundra artiklar i Coops butiker.

– Det är viktigt att vi har bredden, från Änglamark till Coop och Xtra. Det ska finnas något för alla kunder och medlemmar, säger Minna Björklund.

Bedow får designuppdraget

Varumärkesstudion Bedow, med kontor på Södermalm i Stockholm, har fått uppdraget för re-designen.

– Vi ser med stor entusiasm fram emot samarbetet med Bedow. De har visat på ett omfattande designkoncept som både är flexibelt och distinkt vilket blev avgörande i byråvalet, säger Mette Husby, Brand and Design Manager på Coop Trading.

– Coop Trading står inför en omfattande varumärkesresa. Vi är väldigt glada över att vi fått förtroendet att få driva designarbetet framåt. Det är ett omfattande uppdrag som vi kommer ta oss an med stort engagemang och med omsorg, säger Martin Bergström, Design Director på Bedow.

Den nya designen kommer att rullas ut i butiker under slutet av 2023, början av 2024. Coop Trading ägs av Coop Sverige, Coop Danmark, Coop Norge och SOK i Finland.

För mediefrågor, kontakta
Coops presstjänst: 010-743 13 13 eller media@coop.se 

  • Coop Syd startar ny verksamhet i Malmö för att växa online

    Coop Syd startar ny verksamhet i Malmö för att växa online

    Coop Syd startar ny plock- och logistikhubb för sin onlinehandel. Det blir en så kallad dark store som placeras i Malmö och som ligger i direkt förbindelse med Coop Logistiks omlastningscentral och distributörens lokaler. Med den här satsningen kan Coop Syd erbjuda onlinehandel till hela Blekinge och Skåne och samtidigt sänka logistikkostnaderna.
    Read more
  • Viktiga skeenden i Kooperativa Förbundets historia i en ny bok

    Viktiga skeenden i Kooperativa Förbundets historia i en ny bok

    Att lära av historien för att ta avstamp in i framtiden är en viktig del i alla organisationers utveckling. I samband med årsstämman den 17 april och med anledning av att förbundet fyller 125 år ger KF nu ut en ny bok. Boken speglar KF:s historia från sent 1800-tal till tidigt 2000-tal. Författare till boken är Anders L. Johansson, tidigare professor och docent vid Uppsala universitet.
    Read more