Ny design för egna varumärket Coop

Ny design för Coops eget varumärke

Tusentals produkter ska få ny design. Under gemensamma inköpsbolaget Coop Trading uppdateras nu designen för Coops eget varumärke ”Coop”.

Under varumärket Coop får nu många produkter i de fyra länderna Sverige, Norge, Danmark och Finland ett gemensam utseende för att förpackningsdesignen ska fungera på samtliga marknader. De tidigare skillnaderna raderas därmed ut. Re-designen av EVM-varor kommer göra Coop till en mer inspirerande aktör i vardagslivet. Samtidigt gynnas konsumenter av harmoniseringen, såväl ur ett ekonomiskt perspektiv som i igenkänningen av prisvärda produkter med hög kvalitet.

– Vi ser en stark efterfrågan på vårt EVM-sortiment från våra medlemmar och kunder. Med en stigande inflation de senaste åren, samtidigt som man inte vill ge avkall på kvaliteten har våra varumärken Xtra och Coop tagit allt större procent av volymen i kundernas varukorgar, en vinnare helt enkelt när hushållen letar lägre priser, säger Minna Björklund, tf chef EVM Coop Sverige.

– Tack vare Coop Trading kan vi köpa in större kvantiteter – vilket gör att priserna i butikerna blir attraktiva. Med den nya designen kommer det även bli ännu tydligare och inspirerande när man gör sin inhandling av mat, fortsätter hon.

Ökningen av EVM syns framför allt via Xtra. Senaste året har antalet Xtra-artiklar ökat med cirka 20 procent. Numera återfinns flera hundra artiklar i Coops butiker.

– Det är viktigt att vi har bredden, från Änglamark till Coop och Xtra. Det ska finnas något för alla kunder och medlemmar, säger Minna Björklund.

Bedow får designuppdraget

Varumärkesstudion Bedow, med kontor på Södermalm i Stockholm, har fått uppdraget för re-designen.

– Vi ser med stor entusiasm fram emot samarbetet med Bedow. De har visat på ett omfattande designkoncept som både är flexibelt och distinkt vilket blev avgörande i byråvalet, säger Mette Husby, Brand and Design Manager på Coop Trading.

– Coop Trading står inför en omfattande varumärkesresa. Vi är väldigt glada över att vi fått förtroendet att få driva designarbetet framåt. Det är ett omfattande uppdrag som vi kommer ta oss an med stort engagemang och med omsorg, säger Martin Bergström, Design Director på Bedow.

Den nya designen kommer att rullas ut i butiker under slutet av 2023, början av 2024. Coop Trading ägs av Coop Sverige, Coop Danmark, Coop Norge och SOK i Finland.

För mediefrågor, kontakta
Coops presstjänst: 010-743 13 13 eller media@coop.se 

  • Så arbetar Coop för att hålla nere matpriserna

    Så arbetar Coop för att hålla nere matpriserna

    Många hushåll är pressade i dag och vi förstår att många känner oro och frustration. Coop har arbetat, och arbetar, hårt för att hålla emot prisökningarna. Coop ägs av våra över fyra miljoner medlemmar och de ska alltid få bra priser hos oss. Vi har förståelse för att konsumenter vill påverka. Det skapar ett tryck att göra vårt jobb ännu bättre. Coop ska alltid vara en bra affär.
    Read more
  • Coop Syd initierar sparprogram för att nå stabil lönsamhet

    Coop Syd initierar sparprogram för att nå stabil lönsamhet

    Coop Syd inleder idag ett sparprogram och varslar 160 tjänster, vilket berör både butikspersonal och medarbetare på servicekontoren. Föreningen, som ägs av cirka 545 000 medlemmar i Skåne och Blekinge och driver 98 butiker, har under en längre tid arbetat för att vända bristande lönsamhet.
    Read more