Med start 9 oktober och två veckor framåt sätter Coop extra fokus på varor märkta med Fairtrade.
För sjuttonde året i rad uppmärksammas Fairtrade gemensamt av butiker och Fairtrade City-diplomerade kommuner och regioner. Fairtrade är en internationell certifiering och aktör för en mer hållbar världshandel med respekt för mänskliga rättigheter och miljö. När man väljer Fairtrade bidrar man till att odlare och anställda får förbättrade arbets- och levnadsvillkor samt att demokratiutveckling, organisationsrätt och ekologisk produktion främjas.
– Genom att bara flytta handen i hyllan till en Fairtrade-märkt produkt kan du göra skillnad för schysstare betalning, bättre villkor och framtidshopp för nästa generation, säger Mattis Bergquist, Hållbarhetschef Coop Sverige.
– Butiksexponeringen veckorna 41-42 kommer synliggöra Fairtrade ännu mer och göra det enklare för Coops kunder att välja Fairtrade-märkta produkter vid sin inhandling.
En butiksnyhet sedan vecka 38 är Fairtrade-certifierade Änglamarksbananer som numera säljs i lösvikt (tidigare i klase). Efterfrågan har varit stor från såväl kund och medlem som butik.
I Coops butiker finns sedan tidigare Fairtrade-märket på en mängd varor som kaffe, te, kakao, quinoa, kokosolja, hasselnötskräm, kokosgrädde, ris, choklad, glass, diverse kryddor, iskaffe, socker, bananer, honung, nötter, godis och rosor.
För mer information kontakta
Coops presstjänst: 010-743 13 13 eller media@coop.se