Nu utökar Coop sitt sortiment med växtbaserade drycker och lanserar Coop Till kaffe. Den nya havredrycken lämpar sig för både hemmabaristor och den som bara vill ha en fylligare smak till sin varma dryck hemma. Data från Coops Matometer visar att intresset för växtbaserade drycker ökar och att de oftare är en del av måltiderna i svenska hem.
Antalet svenskar som väljer vegetariska alternativ ökar stadigt, detta gäller även när det kommer till att välja växtbaserade drycker. Data från Coops Matometer, med mer än 700 000 registrerade måltider, bekräftar det ökade intresset. Data från Matometern visar att måltider med växtbaserade drycker ökat med 20 procent sen mars 2017 och att drycken är som mest populära till frukost samt att den uppskattas i större omfattning av kvinnor och yngre personer.
Coops nya veganska havredryck, Till Kaffe, kan värmas, vispas, skummas och har en mjuk, krämig och neutral smak. Den nya drycken skär sig inte och har man använt ett par deciliter ur förpackningen kan man skaka den innan man häller i havredrycken så får man ett fint skum på sitt kaffe.
I arbetet med nya Coop Till Kaffe har vi lagt ner många timmar på att få ihop en dryck som erbjuder något extra till alla oss som uppskattar växtbaserade drycker. Flera av produkterna i vårt växtbaserade sortiment har vunnit flera smaktester. Vi är säkra på att nya Till Kaffe kommer att möta kraven som ställs på en växtbaserad dryck som ska förgylla kaffestunden, antingen hemma eller ute på ett mysigt fik, säger Susanne Krohn, produktspecialist egna varumärken, Coop.
Till Kaffe förvaras i rumstemperatur när förpackningen är oöppnad och förvaras i kylen efter att förpackningen öppnats. Den nya havredrycken produceras i Sverige i Tingsryd och finns tillgänglig i alla Coops butiker från och med nu till ett rekommenderat pris på 14,95 kr.
För mer information eller pressprover:
media@coop.se eller ring Coops presstjänst på 010-743 13 13
Om Coop
Coop är en av Sveriges största dagligvarukedjor med drygt 650 butiker från Katterjåkk i norr till Smygehamn i söder. Coop har sedan 2008 erbjudit näthandel av mat och vår nätbutik på coop.se når drygt 60 procent av de svenska hushållen med hemleveranser och våra matkassar går dessutom att hämta i alla våra butiker. Coop rankas som Sveriges mest hållbara matkedja och har den högsta andelen ekologisk försäljning i branschen. Totalt omsätter Coop i Sverige 38 miljarder kronor och har över 15 000 medarbetare.
Om Coops Matometer
Coops Matometer är Sveriges största undersökning om vad människor i Sverige äter till vardags och utgörs i dagsläget av en databas med information om mer än 700 000 måltider. Undersökningen görs av Coop tillsammans med Demoskop. Matometerns databas uppdateras varje vecka med 6 000 nya måltider från en riksrepresentativ grupp i åldern 16-75 med information om vad de äter, när de äter och vem som äter.