Alla butiker runt om i landet har nu kunnat öppnas igen, efter IT-störningarna som påverkade Coops kassasystem i nästan hela landet. IT-störningen är en del av en större global cyberattack som riktats mot det amerikanska mjukvarubolaget Kaseya. Flera andra svenska och internationella företag har drabbats av samma händelse.
Det har pågått ett intensivt arbete dag som natt med att lösa problemen och öppna så många butiker som möjligt så snabbt som möjligt. Hundratals tekniker har arbetat i skift för att på plats uppdatera kassasystem i alla de butiker som drabbades.
Samtidigt har Coop på mycket kort tid skalat upp och rullat ut vår egen mobila betallösning Coop Scan & Pay som ett sätt för kunder och medlemmar att kunna handla i våra butiker under denna extraordinära situation vi befunnit oss i. Scan & pay-lösningen finns nu i mer än 300 butiker, och appen har i veckan toppat listorna i Appstore och Google Play Store.
– Vi kan konstatera att vi har tagit oss igenom den här krisen tillsammans – medarbetare, kunder och medlemmar – i enlighet med den kooperativa modellen. Vi har sett heroiska insatser över hela landet som möjliggjort öppnandet av våra butiker i rekordfart, säger Magnus Johansson, vd Coop Sverige.
Samtidigt som arbetet har pågått med att öppna upp har Coop på många olika sätt arbetat för att minska svinnet som en följd av att butiker tvingats hålla stängda. Butiker har exempelvis samarbetat med andra butiker i området, bjudit kunder på fika och jordgubbar och levererat matkassar till olika hjälporganisationer med sådant som annars hade gått till spillo. Butikerna och de butiksdrivande föreningarna har tillsammans hittat kreativa lösningar för att minimera svinn.
– Jag vill tacka alla medlemmar och kunder för deras tålamod och stöd, och alla leverantörer som har engagerat sig. Och såklart alla hjältar i butikerna, som tillsammans med kunder minskade matsvinnet och hittat kreativa lösningar, säger Magnus Johansson.
Nästa steg för Coop handlar om att fortsätta arbetet med att optimera kassakapaciteten i butikerna som under en period kommer att vara begränsad i vissa butiker. Vissa betalmöjligheter som Shop-Express och Snabbkassa kommer under en begränsad period inte vara möjliga i vissa butiker. Även dessa uppdateras i snabb takt och möjligheten att använda Scan & Pay finns alltså redan i många butiker runt om i landet.
– Coop har gjort stora it- och säkerhetsinvesteringar under de senaste åren men vi kan konstatera att vi behöver göra mer. Detta är en attack på samhället i stort, och inte bara det svenska samhället, och dessutom sällsynt i sitt slag i sin storlek. Vi är nog många bolag och myndigheter som har dragit stor lärdom av den här händelsen framåt. Vi kommer analysera framöver vilka ytterligare insatser som behöver göras och hur detta har påverkat oss både ekonomiskt och på andra sätt, men nu gläds vi åt att vi är tillbaka och att vi tillsammans har tagit oss igenom en kris av globala proportioner, säger Magnus Johansson.
För mer information kontakta
Coops presstjänst: 010-743 13 13 eller media@coop.se