Nu är alla Coops butiker KRAV-märkta

Pressmeddelande 2009-02-02

Nu är samtliga Coops butiker och stormarknader KRAV-märkta. Märkningen är ett led i Coops miljöarbete och ett sätt att påminna kunderna om att det i Coops butiker är enkelt att göra miljömässigt kloka val tack vare marknadens största ekologiska sortiment.

– Vi har valt KRAV-certifieringen eftersom vår stora miljöpåverkan ligger i varuflödet, det vill säga i hur varorna vi säljer produceras. Det är genom att öka den försäljningen av ekologiska och miljömärkta varor som vi bäst når upp till miljömålen, säger Coops miljöchef Mikael Robertsson.

För att godkännas krävs att butikerna har ett brett sortiment av kravprodukter och att personalen har goda kunskaper om KRAV och ekologisk produktion. De första butiker som kravmärktes var fyra Coop Konsum 1992. Nu är samtliga Coops butiker och stormarknader KRAV-certifierade.

– Vi på Coop har redan Sveriges i särklass största ekologiska sortiment med över 1 700 artiklar och vi arbetar för att utöka det sortimentet ytterligare, säger Mikael Robertsson.

En KRAV-certifierad butik får hantera KRAVs namn och märke. Det innebär att den får stycka, märka och hantera KRAV-godkända produkter. Det innebär också att butiken har möjlighet att sälja KRAV-godkända produkter i lösvikt parallellt med konventionella produkter. Butiken får även marknadsföra sig som KRAV-certifierad.

– Vår förhoppning är att märkningen ska påminna kunderna om att de kan ta miljömässigt kloka beslut varje dag när de handlar hos oss och att det därmed gynnar den ekologiska försäljningen som redan har en mycket positiv trend, säger Mikael Robertsson.

Fördelar med ekologisk produktion: – Ekologiskt lantbruk använder inte kemiska bekämpningsmedel – Det gynnar den biologiska mångfalden – Det inte sprider genmodifierade organismer i naturen – Det låter djuren beta, böka och sprätta fritt – Det är aktsamt om jordens bördighet – Det påskyndar utvecklingen av metoder i jordbruket som är energisnåla och kretsloppsanpassade – Ekologisk lantbruk använder inte konstgödsel som är en energikrävande – Risken för rester av bekämpningsmedel i livsmedel är mindre

Ytterligare upplysningar Mikael Robertsson, miljöchef Coop Sverige, 070-643 18 59 Coops pressjour tel 08-743 23 33

  • Coop lanserar ekologiska fruktdrycker för barn

    Coop lanserar ekologiska fruktdrycker för barn

    Coop lanserar två ekologiska fruktdrycker för barn i smakerna äpple och äpple/mango/passionsfrukt. De nya fruktdryckerna Drickis från Änglamark passar barn från 1 år och har antispillkork vilket gör det enklare för de små att dricka. Dessutom har Änglamarks fruktpuréer Grötis och Klämmis uppdaterats med två respektive tre nya smaker som passar barn från 6 månader. Samtliga produkter är EU-EKO och KRAV-märkta.
    Läs mer
  • Fler handlar till sina husdjur när de köper dagligvaror på nätet

    Fler handlar till sina husdjur när de köper dagligvaror på nätet

    Färsk data visar att fler köper produkter till sina husdjur när de handlar livsmedel online. Omsättningen för kategorin husdjur i Coops nätbutik har de senaste 12 månaderna ökat med nästan 300 procent. En analys av försäljningen visar att produkter till katter och hundar är mest populära samtidigt som kunder som bor i tätorter och på landsbygden köper mer i genomsnitt än boende i storstäderna.
    Läs mer