Nu är alla Coops butiker KRAV-märkta

Pressmeddelande 2009-02-02

Nu är samtliga Coops butiker och stormarknader KRAV-märkta. Märkningen är ett led i Coops miljöarbete och ett sätt att påminna kunderna om att det i Coops butiker är enkelt att göra miljömässigt kloka val tack vare marknadens största ekologiska sortiment.

– Vi har valt KRAV-certifieringen eftersom vår stora miljöpåverkan ligger i varuflödet, det vill säga i hur varorna vi säljer produceras. Det är genom att öka den försäljningen av ekologiska och miljömärkta varor som vi bäst når upp till miljömålen, säger Coops miljöchef Mikael Robertsson.

För att godkännas krävs att butikerna har ett brett sortiment av kravprodukter och att personalen har goda kunskaper om KRAV och ekologisk produktion. De första butiker som kravmärktes var fyra Coop Konsum 1992. Nu är samtliga Coops butiker och stormarknader KRAV-certifierade.

– Vi på Coop har redan Sveriges i särklass största ekologiska sortiment med över 1 700 artiklar och vi arbetar för att utöka det sortimentet ytterligare, säger Mikael Robertsson.

En KRAV-certifierad butik får hantera KRAVs namn och märke. Det innebär att den får stycka, märka och hantera KRAV-godkända produkter. Det innebär också att butiken har möjlighet att sälja KRAV-godkända produkter i lösvikt parallellt med konventionella produkter. Butiken får även marknadsföra sig som KRAV-certifierad.

– Vår förhoppning är att märkningen ska påminna kunderna om att de kan ta miljömässigt kloka beslut varje dag när de handlar hos oss och att det därmed gynnar den ekologiska försäljningen som redan har en mycket positiv trend, säger Mikael Robertsson.

Fördelar med ekologisk produktion: – Ekologiskt lantbruk använder inte kemiska bekämpningsmedel – Det gynnar den biologiska mångfalden – Det inte sprider genmodifierade organismer i naturen – Det låter djuren beta, böka och sprätta fritt – Det är aktsamt om jordens bördighet – Det påskyndar utvecklingen av metoder i jordbruket som är energisnåla och kretsloppsanpassade – Ekologisk lantbruk använder inte konstgödsel som är en energikrävande – Risken för rester av bekämpningsmedel i livsmedel är mindre

Ytterligare upplysningar Mikael Robertsson, miljöchef Coop Sverige, 070-643 18 59 Coops pressjour tel 08-743 23 33

  • Coop lanserar mjölkpaket i samarbete med Bris – ska stötta dygnet runt-öppet

    Coop lanserar mjölkpaket i samarbete med Bris – ska stötta dygnet runt-öppet

    Den psykiska ohälsan ökar bland barn och unga i Sverige och många unga saknar stöd i samhället. Sverige är ett av de länder i Europa som saknar en nationell stödlinje för barn som är öppen dygnet runt. Coop lanserar nu nya mjölkpaket med syfte att stötta Bris satsning som innebär att man kommer att ha en stödlinje för barn och unga som är bemannad dygnet runt. I och med satsningen garanterar Coop en intäkt på minst 1,5 miljoner kronor över tre år till förmån för Bris.
    Läs mer
  • Första AR-spelet i dagligvaruhandeln

    Första AR-spelet i dagligvaruhandeln

    Coop är först ut i dagligvaruhandeln med ett Augmented Reality (AR) spel i butik. Efter en tids utveckling startar nu en första pilot med spelet i ett ental utvalda butiker. Coop vill tillsammans med Peppy Pals inspirera barn och föräldrar att laga mat och samtidigt göra besöken i matbutiken till en positiv upplevelse för hela familjen.
    Läs mer