Tillsammans med kunder och medlemmar samlade Coop in totalt 1,3 miljoner kronor i november till Prostatacancerförbundets viktiga arbete.
– Samarbetet med Coop fortsätter att leverera ett viktigt bidrag. Tack vare dessa generösa gåvor kan vi fortsätta bevilja medel till svensk prostatacancerforskning och dela ut stipendier för kompetensutveckling till sjukvårdspersonal och patientföreträdare, säger Per-Anders Nygård, kampanjledare för Mustaschkampen.
Under november månad gav sig åter igen Coop in i kampen mot cancer. Bland annat så gick en del av försäljningen per såld vara under egna varumärkena Xtra, Coop, Änglamark och Gourmet till insamlingen. Dessutom kunde medlemmar omvandla medlemspoäng till kronor och skänka dem till Mustaschkampen, det senare som ökade nästan dubbelt i omsättning mot insamlingen 2022. Dessutom syntes kampanjen i Coops tv-reklam under vecka 45 och 47.
– Det har varit tydligt och enkelt för våra kunder att förstå vad de ska handla för att bidra, säger Coop Sveriges marknadschef Johan Öhlin när han summerar kampanjen som han menar har två huvuduppgifter.
– Dels vill vi samla in pengar, dels väcka engagemang och öka kännedomen i en viktig fråga. Prostatacancer drabbar många, inte vara de som blir sjuka. Alla känner i dag någon som har råkat ut för detta.
Om Prostatacancerförbundet
Prostatacancerförbundet är en riksorganisation med 29 lokala patientföreningar som tillsammans verkar för ökad kunskap om prostatacancer. För att nå sin vision “En framtid utan Prostatacancer” stödjer de forskning och utveckling genom en egen fond – Prostatacancerfonden. De driver även påverkansarbete för en bättre prostatacancervård och sprider information och kunskap om sjukdomen.
För mediefrågor, kontakta
Coops presstjänst: 010-743 13 13 eller media@coop.se