Mer lokal mat hos Coop

Pressmeddelande 2009-06-01

Nu lanserar Coop ett större sortiment med regional och lokal mat. Produkterna samlas i butikerna under vinjetten Mat från regionen. Coop siktar på att bli bäst i Sverige på lokal- och närproducerade varor.

– Våra medlemmar vill handla mer lokalproducerat. Mat från regionen är vårt svar på den efterfrågan. Nu lyfter vi fram spännande lokala delikatesser och mattraditioner ännu tydligare i butiker och stormarknader, säger Jonny Olsson, chef för Coop Butiker och Stormarknader.

Genom Mat från regionen säkerställer Coop att produkterna är kvalitetssäkrade. Beställningar och leveranser samordnas på ett sätt som underlättar för butikerna och minimerar transporternas påverkan på miljö och klimat.

– Butikscheferna kan sin lokala marknad bäst. De vet vad kunderna vill ha och vi kan se till att leverantörerna är seriösa och klarar de krav vi ställer på produktion, hygien, ekonomi och leveranser, säger Jonny Olsson.

I ett första skede ingår 83 leverantörer i Mat från regionen. Totalt har Coop inlett dialog med knappt 300 regionala och lokala leverantörer.

– Det som sker denna vecka är bara första steget. Vi kommer ta in fler leverantörer och fler produkter löpande, säger Jonny Olsson.

Arbetet inom Mat från regionen sker i samarbete mellan Coop, LRF och några andra lokala organisationer.

Kriterier för Mat från regionen:

-Produkterna ska ha tillverkats inom regionen.
-I rena varor ska 100 procent av varan komma från regionen -I sammansatta produkter och färdiga maträtter ska minst 80 procent bestå av svenska råvaror och primärt råvaror från regionen

För ytterligare information: Coops pressjour tel 08-743 23 33

  • Coop lanserar mjölkpaket i samarbete med Bris – ska stötta dygnet runt-öppet

    Coop lanserar mjölkpaket i samarbete med Bris – ska stötta dygnet runt-öppet

    Den psykiska ohälsan ökar bland barn och unga i Sverige och många unga saknar stöd i samhället. Sverige är ett av de länder i Europa som saknar en nationell stödlinje för barn som är öppen dygnet runt. Coop lanserar nu nya mjölkpaket med syfte att stötta Bris satsning som innebär att man kommer att ha en stödlinje för barn och unga som är bemannad dygnet runt. I och med satsningen garanterar Coop en intäkt på minst 1,5 miljoner kronor över tre år till förmån för Bris.
    Läs mer
  • Första AR-spelet i dagligvaruhandeln

    Första AR-spelet i dagligvaruhandeln

    Coop är först ut i dagligvaruhandeln med ett Augmented Reality (AR) spel i butik. Efter en tids utveckling startar nu en första pilot med spelet i ett ental utvalda butiker. Coop vill tillsammans med Peppy Pals inspirera barn och föräldrar att laga mat och samtidigt göra besöken i matbutiken till en positiv upplevelse för hela familjen.
    Läs mer