Mer lokal mat hos Coop

Pressmeddelande 2009-06-01

Nu lanserar Coop ett större sortiment med regional och lokal mat. Produkterna samlas i butikerna under vinjetten Mat från regionen. Coop siktar på att bli bäst i Sverige på lokal- och närproducerade varor.

– Våra medlemmar vill handla mer lokalproducerat. Mat från regionen är vårt svar på den efterfrågan. Nu lyfter vi fram spännande lokala delikatesser och mattraditioner ännu tydligare i butiker och stormarknader, säger Jonny Olsson, chef för Coop Butiker och Stormarknader.

Genom Mat från regionen säkerställer Coop att produkterna är kvalitetssäkrade. Beställningar och leveranser samordnas på ett sätt som underlättar för butikerna och minimerar transporternas påverkan på miljö och klimat.

– Butikscheferna kan sin lokala marknad bäst. De vet vad kunderna vill ha och vi kan se till att leverantörerna är seriösa och klarar de krav vi ställer på produktion, hygien, ekonomi och leveranser, säger Jonny Olsson.

I ett första skede ingår 83 leverantörer i Mat från regionen. Totalt har Coop inlett dialog med knappt 300 regionala och lokala leverantörer.

– Det som sker denna vecka är bara första steget. Vi kommer ta in fler leverantörer och fler produkter löpande, säger Jonny Olsson.

Arbetet inom Mat från regionen sker i samarbete mellan Coop, LRF och några andra lokala organisationer.

Kriterier för Mat från regionen:

-Produkterna ska ha tillverkats inom regionen.
-I rena varor ska 100 procent av varan komma från regionen -I sammansatta produkter och färdiga maträtter ska minst 80 procent bestå av svenska råvaror och primärt råvaror från regionen

För ytterligare information: Coops pressjour tel 08-743 23 33

  • Coop sätter nya klimatmål – ska även påverka leverantörer

    Coop tar nästa steg i arbetet med att minska klimatutsläppen. Med nya klimatmål ska utsläppen från Coops egen verksamhet minska och dessutom sätter Coop tydligare klimatkrav på sina leverantörer.  
    Läs mer
  • Coop och HKScan satsar på unga nötköttsproducenter

    Coop och HKScan satsar på unga nötköttsproducenter

    HKScan och Coop tror på svenskt lantbruk som en framtidsbransch och vill värna de viktiga värden som det svenska lantbruket står för. Vi tror att hållbarhet, djuromsorg och bidrag till biologisk mångfald kommer att bli ännu mer centrala värden framöver. Vi tror att efterfrågan på svenskt kött kommer att öka och vill säkra framtidens produktion och tillgång. Dessutom ser vi en möjlighet att bidra till att stötta generationsskiftet inom det svenska lantbruket.
    Läs mer