Mer lokal mat hos Coop

Pressmeddelande 2009-06-01

Nu lanserar Coop ett större sortiment med regional och lokal mat. Produkterna samlas i butikerna under vinjetten Mat från regionen. Coop siktar på att bli bäst i Sverige på lokal- och närproducerade varor.

– Våra medlemmar vill handla mer lokalproducerat. Mat från regionen är vårt svar på den efterfrågan. Nu lyfter vi fram spännande lokala delikatesser och mattraditioner ännu tydligare i butiker och stormarknader, säger Jonny Olsson, chef för Coop Butiker och Stormarknader.

Genom Mat från regionen säkerställer Coop att produkterna är kvalitetssäkrade. Beställningar och leveranser samordnas på ett sätt som underlättar för butikerna och minimerar transporternas påverkan på miljö och klimat.

– Butikscheferna kan sin lokala marknad bäst. De vet vad kunderna vill ha och vi kan se till att leverantörerna är seriösa och klarar de krav vi ställer på produktion, hygien, ekonomi och leveranser, säger Jonny Olsson.

I ett första skede ingår 83 leverantörer i Mat från regionen. Totalt har Coop inlett dialog med knappt 300 regionala och lokala leverantörer.

– Det som sker denna vecka är bara första steget. Vi kommer ta in fler leverantörer och fler produkter löpande, säger Jonny Olsson.

Arbetet inom Mat från regionen sker i samarbete mellan Coop, LRF och några andra lokala organisationer.

Kriterier för Mat från regionen:

-Produkterna ska ha tillverkats inom regionen.
-I rena varor ska 100 procent av varan komma från regionen -I sammansatta produkter och färdiga maträtter ska minst 80 procent bestå av svenska råvaror och primärt råvaror från regionen

För ytterligare information: Coops pressjour tel 08-743 23 33

  • Coop lanserar ekologiska fruktdrycker för barn

    Coop lanserar ekologiska fruktdrycker för barn

    Coop lanserar två ekologiska fruktdrycker för barn i smakerna äpple och äpple/mango/passionsfrukt. De nya fruktdryckerna Drickis från Änglamark passar barn från 1 år och har antispillkork vilket gör det enklare för de små att dricka. Dessutom har Änglamarks fruktpuréer Grötis och Klämmis uppdaterats med två respektive tre nya smaker som passar barn från 6 månader. Samtliga produkter är EU-EKO och KRAV-märkta.
    Läs mer
  • Fler handlar till sina husdjur när de köper dagligvaror på nätet

    Fler handlar till sina husdjur när de köper dagligvaror på nätet

    Färsk data visar att fler köper produkter till sina husdjur när de handlar livsmedel online. Omsättningen för kategorin husdjur i Coops nätbutik har de senaste 12 månaderna ökat med nästan 300 procent. En analys av försäljningen visar att produkter till katter och hundar är mest populära samtidigt som kunder som bor i tätorter och på landsbygden köper mer i genomsnitt än boende i storstäderna.
    Läs mer