Mer lokal mat hos Coop

Pressmeddelande 2009-06-01

Nu lanserar Coop ett större sortiment med regional och lokal mat. Produkterna samlas i butikerna under vinjetten Mat från regionen. Coop siktar på att bli bäst i Sverige på lokal- och närproducerade varor.

– Våra medlemmar vill handla mer lokalproducerat. Mat från regionen är vårt svar på den efterfrågan. Nu lyfter vi fram spännande lokala delikatesser och mattraditioner ännu tydligare i butiker och stormarknader, säger Jonny Olsson, chef för Coop Butiker och Stormarknader.

Genom Mat från regionen säkerställer Coop att produkterna är kvalitetssäkrade. Beställningar och leveranser samordnas på ett sätt som underlättar för butikerna och minimerar transporternas påverkan på miljö och klimat.

– Butikscheferna kan sin lokala marknad bäst. De vet vad kunderna vill ha och vi kan se till att leverantörerna är seriösa och klarar de krav vi ställer på produktion, hygien, ekonomi och leveranser, säger Jonny Olsson.

I ett första skede ingår 83 leverantörer i Mat från regionen. Totalt har Coop inlett dialog med knappt 300 regionala och lokala leverantörer.

– Det som sker denna vecka är bara första steget. Vi kommer ta in fler leverantörer och fler produkter löpande, säger Jonny Olsson.

Arbetet inom Mat från regionen sker i samarbete mellan Coop, LRF och några andra lokala organisationer.

Kriterier för Mat från regionen:

-Produkterna ska ha tillverkats inom regionen.
-I rena varor ska 100 procent av varan komma från regionen -I sammansatta produkter och färdiga maträtter ska minst 80 procent bestå av svenska råvaror och primärt råvaror från regionen

För ytterligare information: Coops pressjour tel 08-743 23 33

  • Handla mat på nätet och hämta dina kassar på Göteborg Landvetter

    Handla mat på nätet och hämta dina kassar på Göteborg Landvetter

    Coop är först ut i Sverige med en innovativ tjänst för att leverera mat som beställts på nätet. 16 april startar Coop ett test där man kan beställa sin mat på nätet och sedan välja att hämta ut matkassarna utanför ankomsthallen på Göteborg Landvetter Airport. Kraven på flexiblare leveranslösningar ökar, samtidigt förväntas kraven från kunder öka ännu mer när fler väljer att köpa mat på nätet.
    Läs mer
  • Coop och Änglamark branschledande varumärken inom hållbarhet

    Coop och Änglamark branschledande varumärken inom hållbarhet

    Änglamark rankas som Sveriges mest hållbara varumärke inom mat och dryck samtidigt som Coop för andra året i rad utses till den hållbaraste matkedjan. Det står klart när Nordens största...
    Läs mer