Den vegetariska trenden fortsätter att vara stark. I november var hela 34,6 procent av måltiderna i storstadsregionerna lakto-ovo vegetariska visar Matometerns Vego-index som baserar sig på 12 000 måltider.
Under november var 31,4 procent av luncherna och/eller middagarna i Sverige vegetariska. Det är den hösta noteringen sedan april i år och en ökning med en halv procentenhet jämfört med november 2017, det kan låta lite, men innebär 26 miljoner fler vegetariska måltider per år.
Allra flest vegetariska rätter äts i storstäderna som i november når 34,6 procent, medan andelen ligger på 30,1 procent i andra stadsdominerande områden för att sedan sjunka 26,5 procent i övriga landet.
Av Sveriges tre största kommuner ligger Stockholm i topp även när det gäller vego-ätandet med 37,8 procent, följt av Göteborg (36,9 %) och Malmö (32,2%). De vegetariska måltiderna blir populärare både bland män och hos kvinnor under november, men som tidigare är det tydligt att det är kvinnorna som oftast väljer vegetariskt.
Sammanfattning av Matometerns Vego-index i november:
- Vego-index ökar tydligt i åldrarna 65-75 år och ligger nu på 34,2 procent jämfört med 32,6 procent för ett år sedan.
- För kvinnor ligger Vego-index på 36,5 procent och är högst i åldrarna 25-34 år (39,3%) och lägst för dem mellan 45-54 år (31,8%).
- För män ligger Vego-index på 26,2 procent, jämfört med 25,1 procent för ett år sedan. Högst är det för män mellan 65-75 (30,2%) och lägst för de som är mellan 16-24 år (21,7%).
- De som tränar mycket äter oftare vegetariskt än de som inte alls motionerar. De som tränar 3-4 gånger per vecka har ett Vego-index på 34,0 medan de som inte alls tränar ligger på 25,3.
För mer information kontakta
Coops presstjänst: 010-743 13 13
Om Matometerns vego-index
Matometerns Vego-Index beskriver i vilken utsträckning den vuxna svenska befolkningen väljer att äta lakto-ovo vegetariska måltider. Indexet fokuserar på vegetariska val till lunch och/eller middag och säger inget om hur många som är vegetarianer. Matometerns vego-index baseras på ett löpande medelvärde över tre månader och baseras på cirka 12 000 unika svar om cirka 24 000 luncher eller middagar. Resultaten insamlas via Norstats slumprekryterade webbpanel och sammanställs av Demoskop på uppdrag av Coops Matometer.
Om Coops Matometer
Coops Matometer är Sveriges största undersökning om vad människor i Sverige äter till vardags och utgörs i dagsläget av en databas med information om mer än 450 000 måltider. Undersökningen görs av Coop tillsammans med Demoskop. Matometerns databas uppdateras varje vecka med 6 000 nya måltider från en riksrepresentativ grupp i åldern 16-75 med information om vad de äter, när de äter och vem som äter.