Medlemsefterfrågan bakom Coops nya exklusiva varumärke

Nu lanseras Coop Prima – ett nytt, mer exklusivt varumärke som står för hög kvalitet, matglädje och inspiration. 50 000 medlemmar har varit med om att ta fram det.

Coop Prima har tagits fram med hjälp av Coops egen medlemspanel på webben. Medlemmarna fick frågor om vilka produkter de upplever som extra god mat och vad de ville att dessa varor skulle heta.

– Ambitionen är att erbjuda produkter inom många olika områden där kunden letar efter en högre kvalitet och noga utvalda råvaror., säger Titti Bergholtz, chef för utveckling av Coops egna varumärken.

Coop Prima kommer initialt att bestå av allt från ursprungsmärkt manchegoost till svenskt kvigkött av den bästa sorteringen. Initialt kommer ett 50-tal Coop Prima-varor att lanseras och under 2011 kommer sortimentet att utökas till ett 100-tal.

Samtliga förpackningar i serien för Coop Prima har en personlig hälsning från producenten som också berättar mer om bakgrunden till den.

– Coop var tidigt ute med ett bra ekologiskt sortiment, men när det gäller produkter med det lilla extra, med till exempel ett särskilt ursprung eller ett speciellt tillagningssätt, har vi hittat ett tomrum att fylla, säger Titti Bergholtz, chef för utveckling av Coops egna varumärken.

Coop Prima-varor kommer att finnas i samtliga Coop butiker och stormarknader. Medan Coop Forum, Coop Extra och större Coop Konsum har ett komplett Coop Prima-sortiment, har en liten Coop nära endast några utvalda artiklar. De första produkterna kommer att finnas i butikshyllorna från vecka 48.

För ytterligare information: Coops pressjour, tel. 08-743 23 33

  • Nu går över 3 miljoner medlemmar till val

    Nu går över 3 miljoner medlemmar till val

    Nu har ett av Sveriges största val inletts. Fram till och med den andra februari kan över 3 miljoner medlemmar inom Coop rösta fram sitt ägarombud.
    Läs mer
  • Två av tre vill ändra sina matvanor i år

    Två av tre vill ändra sina matvanor i år

    Många ser ett nytt år som en möjlighet för förändring och att skaffa sig nya vanor. De senaste två åren har Coops Matometer tittat på hur svensken vill förändra sina matvanor i det nya året. En färsk undersökning visar att två av tre kommer att förändra sina matvanor 2020. Det är främst kvinnor och unga personer i åldern 16-25 som kommer att förändra sina matvanor och den förändring som flest vill göra 2020 är att äta mer hälsosamt.
    Läs mer