Mathjältar sökes till Änglamarkspriset

Dags att nominera till Coops stora hållbarhetspris – Änglamarkspriset. Temat är ”Svenskt på tallriken” och priset går till någon eller några som arbetar med, eller har en riktigt bra idé för hållbar svensk mat och matproduktion.

I år efterlyser Coop hjältar som har spännande idéer kring svenska råvaror och hur de produceras. Och som därför är värda att premieras med 100 000 kronor för sitt arbete.

– Vi söker de riktiga hållbarhetskämparna – det kan vara den som har en bra idé, någon som producerar en lokal specialitet, innovatörer och bevarare. Människor, företag, föreningar som på olika sätt bidrar till att göra matlandet Sverige ännu bättre och bärkraftigt långsiktigt, säger Louise König, hållbarhetschef KF och Coop.

Coop instiftade Änglamarkspriset 2002 för att uppmuntra och lyfta fram goda initiativ inom miljö och ekologi. Sedan dess har Coop, varje år, delat ut en prissumma på 100 000 kronor till olika personer/företag för att uppmuntra och lyfta fram goda initiativ inom miljö och ekologi.

– Hållbar svensk matproduktion ger oss en levande landsbygd, omsorg om människor, djur och natur, arbetstillfällen och inte minst matinspiration. Det vill vi lyfta fram i årets tema, säger Louise König.

Den 31 augusti utses vinnaren av Änglamarkspriset 2014 på Skansens Soliden scen i Stockholm. Förra årets vinnare var Barista, Skandinaviens första etiska kaffekedja som serverar enbart ekologiskt och Fair trade-märkt kaffe. Mer om priset och tidigare vinnare finns på coop.se/anglamarkspriset där du fram till den 28 maj kan nominera dina mathjältar.

För ytterligare information:
För journalister – Coops pressjour, tel. 010-743 13 13
För kunder – Coop Kundkontakt, tel. 0771-17 17 17

  • Två av tre vill ändra sina matvanor i år

    Två av tre vill ändra sina matvanor i år

    Många ser ett nytt år som en möjlighet för förändring och att skaffa sig nya vanor. De senaste två åren har Coops Matometer tittat på hur svensken vill förändra sina matvanor i det nya året. En färsk undersökning visar att två av tre kommer att förändra sina matvanor 2020. Det är främst kvinnor och unga personer i åldern 16-25 som kommer att förändra sina matvanor och den förändring som flest vill göra 2020 är att äta mer hälsosamt.
    Läs mer
  • Nu startar Foodtech-acceleratorn Bloomer

    Nu startar Foodtech-acceleratorn Bloomer

    Nya acceleratorprogrammet Bloomer riktar sig till Foodtech-entreprenörer som vill utveckla lösningar och tjänster som ska göra livsmedelsbranschen mer hållbar. Bakom acceleratorn står Coop, Norrsken Foundation och Sweden Foodtech. Bloomer är ett unikt program som erbjuder rätt förutsättningar för entreprenörer som vill göra skillnad.
    Läs mer