Magnus Johansson lämnar Coop för vd-jobb på Mekonomen

Magnus Johansson, vd på Coop Inköp & Kategori AB, kommer att lämna Coop för ett nytt jobb som vd på Mekonomen Nordic, ett bolag inom börsnoterade Mekonomen Group.

Magnus har sedan juni även varit tf vd för Coop Marknad AB. Dessa båda bolag kommer som tidigare aviserats att planenligt uppgå i det nya bolaget ­Coop Sverige AB där dessa verksamheter blir affärsområden.

Coop arbetar för närvarande med frågan om ersättare till Magnus Johansson. Han blir kvar inom Coop ytterligare en tid. 

– Jag beklagar att Magnus lämnar Coop, men gratulerar givetvis Mekonomen. Han har varit en stark och drivande kraft i den förändringsresa som pågår inom Coop. Vi har idag en betydligt effektivare kategoriorganisation än tidigare och vi har tagit stora och viktiga kliv framåt i vår sortiments- och prisstrategi, säger Johnny Capor tf vd för KF.

– Vi har nu kommit till en punkt på Coops förändringsresa där etableringen av en effektiv och stark dagligvarukoncern i det närmaste är på plats utifrån avtalet om etableringen av Coop Sverige. Vi jobbar fortsatt med att strukturera och bemanna nya Coop Sverige AB, fortsätter Johnny Capor.

– Det har varit en mycket rolig och givande tid på Coop med stora och viktiga förändringar, inte minst på kategorisidan. Nu är vi på väg in i nästa fas med bildandet av Coop Sverige, som är en viktig förutsättning för Coops framgång. I det perspektivet är det en bra tidpunkt att sluta när jag nu fått ett jobberbjudande jag helt enkelt inte kunde tacka nej till, säger Magnus Johansson.

Arbetet med att organisera Coop Sverige utifrån det avtal som tecknats mellan konsumentföreningarna, Coop Butiker & Stormarknader och Coop Sverige AB pågår enligt plan. Avtalet gäller från den 1 januari 2014.

Ytterligare information:

Kristofer Myrevik, informationschef KF och Coop, tel 070-246 61 97

  • Två av tre vill ändra sina matvanor i år

    Två av tre vill ändra sina matvanor i år

    Många ser ett nytt år som en möjlighet för förändring och att skaffa sig nya vanor. De senaste två åren har Coops Matometer tittat på hur svensken vill förändra sina matvanor i det nya året. En färsk undersökning visar att två av tre kommer att förändra sina matvanor 2020. Det är främst kvinnor och unga personer i åldern 16-25 som kommer att förändra sina matvanor och den förändring som flest vill göra 2020 är att äta mer hälsosamt.
    Läs mer
  • Nu startar Foodtech-acceleratorn Bloomer

    Nu startar Foodtech-acceleratorn Bloomer

    Nya acceleratorprogrammet Bloomer riktar sig till Foodtech-entreprenörer som vill utveckla lösningar och tjänster som ska göra livsmedelsbranschen mer hållbar. Bakom acceleratorn står Coop, Norrsken Foundation och Sweden Foodtech. Bloomer är ett unikt program som erbjuder rätt förutsättningar för entreprenörer som vill göra skillnad.
    Läs mer