Magnus Johansson lämnar Coop för vd-jobb på Mekonomen

Magnus Johansson, vd på Coop Inköp & Kategori AB, kommer att lämna Coop för ett nytt jobb som vd på Mekonomen Nordic, ett bolag inom börsnoterade Mekonomen Group.

Magnus har sedan juni även varit tf vd för Coop Marknad AB. Dessa båda bolag kommer som tidigare aviserats att planenligt uppgå i det nya bolaget ­Coop Sverige AB där dessa verksamheter blir affärsområden.

Coop arbetar för närvarande med frågan om ersättare till Magnus Johansson. Han blir kvar inom Coop ytterligare en tid. 

– Jag beklagar att Magnus lämnar Coop, men gratulerar givetvis Mekonomen. Han har varit en stark och drivande kraft i den förändringsresa som pågår inom Coop. Vi har idag en betydligt effektivare kategoriorganisation än tidigare och vi har tagit stora och viktiga kliv framåt i vår sortiments- och prisstrategi, säger Johnny Capor tf vd för KF.

– Vi har nu kommit till en punkt på Coops förändringsresa där etableringen av en effektiv och stark dagligvarukoncern i det närmaste är på plats utifrån avtalet om etableringen av Coop Sverige. Vi jobbar fortsatt med att strukturera och bemanna nya Coop Sverige AB, fortsätter Johnny Capor.

– Det har varit en mycket rolig och givande tid på Coop med stora och viktiga förändringar, inte minst på kategorisidan. Nu är vi på väg in i nästa fas med bildandet av Coop Sverige, som är en viktig förutsättning för Coops framgång. I det perspektivet är det en bra tidpunkt att sluta när jag nu fått ett jobberbjudande jag helt enkelt inte kunde tacka nej till, säger Magnus Johansson.

Arbetet med att organisera Coop Sverige utifrån det avtal som tecknats mellan konsumentföreningarna, Coop Butiker & Stormarknader och Coop Sverige AB pågår enligt plan. Avtalet gäller från den 1 januari 2014.

Ytterligare information:

Kristofer Myrevik, informationschef KF och Coop, tel 070-246 61 97

  • Handla mat på nätet och hämta dina kassar på Göteborg Landvetter

    Handla mat på nätet och hämta dina kassar på Göteborg Landvetter

    Coop är först ut i Sverige med en innovativ tjänst för att leverera mat som beställts på nätet. 16 april startar Coop ett test där man kan beställa sin mat på nätet och sedan välja att hämta ut matkassarna utanför ankomsthallen på Göteborg Landvetter Airport. Kraven på flexiblare leveranslösningar ökar, samtidigt förväntas kraven från kunder öka ännu mer när fler väljer att köpa mat på nätet.
    Läs mer
  • Coop och Änglamark branschledande varumärken inom hållbarhet

    Coop och Änglamark branschledande varumärken inom hållbarhet

    Änglamark rankas som Sveriges mest hållbara varumärke inom mat och dryck samtidigt som Coop för andra året i rad utses till den hållbaraste matkedjan. Det står klart när Nordens största...
    Läs mer