Kundernas skänkta pant har blivit fem miljoner träd i Vi-skogen

Kundernas skänkta pant har blivit fem miljoner träd i Vi-skogen

Under 2019 skänkte Coops kunder 6,4 miljoner kronor till Vi-skogen genom att trycka på Biståndsknappen när de pantade sina burkar och plaskor. Sedan starten har nästan 100 miljoner kronor samlats in via panten – det betyder fem miljoner träd i östra Afrika.   

När panten som återvinns dessutom bidrar till att bekämpa både fattigdom och klimatförändringar gör den dubbel nytta. I de länder vi arbetar saknar människor marginaler och i dessa utmanande tider, med den globala coronakrisen, är vårt arbete viktigare än någonsin. Vi är otroligt tacksamma för det stöd vi får, säger Eva Åberg, verksamhetschef Vi-skogen.

Den som pantar burkar eller flaskor i en av Coops butiker kan välja att trycka på Biståndsknappen och skänka pantpengarna till Vi-skogen. Totalt skänktes pant till ett värde av nära 6,4 miljoner kronor hos Coop under 2019. Pantpengarna från 2019 motsvarar 319 000 nya träd i östra Afrika, där Vi-skogen arbetar. Sedan starten 2004 har nästan 100 miljoner kronor samlats in via panten. Det motsvarar nära fem miljoner träd.

Att totalt nästan 100 miljoner kronor skänkts av Coops pantare till Vi-skogen är fantastiskt och betyder mat på bordet och möjligheten att lyfta sig ur fattigdom för väldigt många människor. Dessutom gör det skillnad för klimatet. Varje krona göra nytta, och varje gång du som pantare trycker på biståndknappen bidrar du till en bättre tillvaro för den som har det extra svårt. Stort tack för det, säger Charlotta Szczepanowski, chef hållbarhet och kvalitet Coop Sverige.

I Vaxholms kommun skänkte invånarna hela 7,99 kronor av varje pantad 100-lapp under 2019. Det är en rekordhög procent och innebär att de därmed kniper förstaplatsen bland kommunerna i landet från Danderyd som vunnit kampen de senaste åren. Vaxholm följs av Danderyd på andra plats och Nacka behåller sin tredje plats från ifjol. Den kommun som klättrat allra mest i placering är Sävsjö som klättrat 60 platser sedan i fjol. Sävsjö hamnar i år på plats 87.

I Sverige skänktes i snitt 1,77 kronor av varje pantad 100-lapp. I rankningen mellan länen toppar samma län som i fjol. Stockholm tar förstaplatsen, följt av Uppsala på andra plats och Gotland på tredje plats. Stockholmarna skänkte 3,26 kronor av varje pantad 100-lapp.

 

Fakta Biståndsknappen och Vi-skogen:

  • Biståndsknappen introducerades 2004 och finns nu i 595 Coopbutiker över hela landet.
  • Sedan starten har kunderna som trycker på Biståndsknappen skänkt 98,7 miljoner kronor. Det motsvarar nära fem miljoner träd i Rwanda, Tanzania, Kenya och Uganda där Vi-skogen arbetar.
  • För tjugo pantade kronor kan en bonde i Afrika plantera ett nytt träd. Träden ökar inkomsterna och skyddar mot torka, skyfall, jorderosion och andra effekter av klimatförändringarna som i dag drabbar miljontals människor i Afrika.
  • Vi-skogen arbetar med att bekämpa fattigdom och förbättra miljön genom trädplantering och stöd till bönder genom utbildning i hållbara jordbruksmetoder. Metoden som används kallas agroforestry.

 

Topplistor – bästa kommun/län 2019 följt av procent av varje pantad hundralapp som skänks till Vi-skogen via Biståndsknappen:
Siffrorna inom parantes visar länets/kommunens placering 2018
 

Bästa kommun i Sverige

  1. Vaxholm – 7,99 procent (2)
  2. Danderyd – 5,65 procent (1)
  3. Nacka – 5,19 procent (3)
  4. Götene – 4,81 procent (6)
  5. Lidingö – 4,13 procent (4)
  6. Trosa – 3,92 procent (5)
  7. Vadstena – 3,92 procent (10)
  8. Lomma – 3,81 procent (8)
  9. Stockholm – 3,77 procent (9)
  10. Uppsala – 3,63 procent (7)

 

Bästa län i Sverige

  1. Stockholm – 3,26 procent (1)
  2. Uppsala – 2,64 procent (2)
  3. Gotland – 2,58 procent (3)
  4. Södermanland – 2,19 procent (5)
  5. Östergötland – 1,99 procent (4)
  6. Västra Götaland – 1,94 procent (6)
  7. Jönköping – 1,86 procent (7)
  8. Kronoberg – 1,76 procent (8)
  9. Halland – 1,66 procent (9)
  10. Skåne – 1,65 procent (10)

 

Insamlade pengar via Biståndsknappen i Coops butiker:
2019: 6,4 miljoner
2018: 6,6 miljoner
2017: 6,0 miljoner
2016: 6,1 miljoner
2015: 6,7 miljoner
2014: 8,1 miljoner
2013: 8,0 miljoner
2012: 7,9 miljoner
2011: 7,7 miljoner
2010: 7,3 miljoner
2009: 6,5 miljoner
2008: 6,0 miljoner
2007: 5,5 miljoner
2006: 4,5 miljoner
2005: 4,9 miljoner
2004: 0,5 miljoner

  • Första AR-spelet i dagligvaruhandeln

    Första AR-spelet i dagligvaruhandeln

    Coop är först ut i dagligvaruhandeln med ett Augmented Reality (AR) spel i butik. Efter en tids utveckling startar nu en första pilot med spelet i ett ental utvalda butiker. Coop vill tillsammans med Peppy Pals inspirera barn och föräldrar att laga mat och samtidigt göra besöken i matbutiken till en positiv upplevelse för hela familjen.
    Läs mer
  • Coop öppnar obemannade butiker i år

    Coop öppnar obemannade butiker i år

    Coop har under en längre tid arbetat med att utveckla teknik och processer för obemannade butiker som kunder kan besöka dygnet runt. Nu har Coop Mitt som första konsumentförening tagit beslut om att starta ett pilotprojekt för att etablera Coops två första obemannade butiksmoduler i Gävle. Butiksmodulerna kan enkelt utlokaliseras på olika platser och kommer vara öppna dygnet runt.
    Läs mer