Kunderna ställer klimatkrav på livsmedelsföretagen

Coops senaste medlemspanel visar att kunderna ställer höga krav på livsmedelsproducerande företag att förbättra sig, när det gäller att främja klimatet. Framför allt vill kunderna se förbättringar på transportsidan. 98 procent av de svarande vill både se miljövänligare transporter och att transporterna samordnas.

I maj 2008 genomförde Coop en undersökning där 4355 ägare, medlemmar och kunder svarade på frågor. Syftet var att samla in information bland annat om hur kunderna vill att livsmedelsproducenterna ska göra för att främja klimatet.

De fem vanligaste klimatkraven: 1. Miljövänligare transporter 2. Samordning av transporter 3. Miljövänligare förpackningar 4. Spara energi 5. Sopsortera i butik

– Det är bra att medlemmar och kunder ställer krav! Då vet vi att de satsningar vi gör för att minska den negativa miljöpåverkan, är något som medlemmarna vill att vi gör. Vi kommer att fortsätta på den inslagna vägen, säger Mikael Robertsson, miljöchef Coop Sverige.

Coop har under de senaste åren bland annat flyttat över transporter till tåg istället för lastbilar och ambitionen är att ännu fler transporter i fortsättningen ska gå med tåg. På lastbilssidan har Coop bytt till bränsle med rapsmethylester-inblandning, uppdaterat lastbilarna till mer miljöanpassade nya modeller samt och utbildat chaufförerna i sparsamt körsätt för att minska miljöbelastningen.

På energisidan har Coop bland annat initierat ett stort internt energisparprojekt i butiker, stormarknader och övriga lokaler, med målet att minska energianvändningen. Coop har även anslutit sig till Näringslivets klimatupprop.

I Coops butiker och stormarknader sopsorteras bl a wellpapp, papper, plast, glödlampor och organiskt avfall. På de flesta stormarknader kan man även som privatperson återvinna glas, plast, tidningar och metallförpackningar.

Ytterligare upplysningar Mikael Robertsson, miljöchef Coop Sverige tel 08-743 15 09 Coops pressjour tel 08-743 23 33

  • CleanSea vinner Änglamarkspriset 2022

    CleanSea vinner Änglamarkspriset 2022

    Svenska folket och juryn har sagt sitt och det står klart att CleanSea vinner Änglamarkspriset 2022 och 250 000 kronor. CleanSea tilldelas priset för sitt arbete med att rädda marint djurliv och miljö genom att rensa hav och kuster från plastskräp. Priset delades ut vid en ceremoni på Vår Gård i Saltsjöbaden på onsdagskvällen.
    Läs mer
  • Coops nya varuterminal är Årets Logistiketablering

    Coops nya varuterminal är Årets Logistiketablering

    Coops nya varuterminal som byggs i Eskilstuna har tilldelats en delad förstaplats i utmärkelsen Årets Logistiketablering. Coops lager imponerade på juryn genom sin stora satsning på tågbunden dagligvarulogistik och att terminalen kommer bli högt automatiserad. Priset delas ut idag vid Logistik- och transportmässan. 
    Läs mer