Kunderna ställer klimatkrav på livsmedelsföretagen

Coops senaste medlemspanel visar att kunderna ställer höga krav på livsmedelsproducerande företag att förbättra sig, när det gäller att främja klimatet. Framför allt vill kunderna se förbättringar på transportsidan. 98 procent av de svarande vill både se miljövänligare transporter och att transporterna samordnas.

I maj 2008 genomförde Coop en undersökning där 4355 ägare, medlemmar och kunder svarade på frågor. Syftet var att samla in information bland annat om hur kunderna vill att livsmedelsproducenterna ska göra för att främja klimatet.

De fem vanligaste klimatkraven: 1. Miljövänligare transporter 2. Samordning av transporter 3. Miljövänligare förpackningar 4. Spara energi 5. Sopsortera i butik

– Det är bra att medlemmar och kunder ställer krav! Då vet vi att de satsningar vi gör för att minska den negativa miljöpåverkan, är något som medlemmarna vill att vi gör. Vi kommer att fortsätta på den inslagna vägen, säger Mikael Robertsson, miljöchef Coop Sverige.

Coop har under de senaste åren bland annat flyttat över transporter till tåg istället för lastbilar och ambitionen är att ännu fler transporter i fortsättningen ska gå med tåg. På lastbilssidan har Coop bytt till bränsle med rapsmethylester-inblandning, uppdaterat lastbilarna till mer miljöanpassade nya modeller samt och utbildat chaufförerna i sparsamt körsätt för att minska miljöbelastningen.

På energisidan har Coop bland annat initierat ett stort internt energisparprojekt i butiker, stormarknader och övriga lokaler, med målet att minska energianvändningen. Coop har även anslutit sig till Näringslivets klimatupprop.

I Coops butiker och stormarknader sopsorteras bl a wellpapp, papper, plast, glödlampor och organiskt avfall. På de flesta stormarknader kan man även som privatperson återvinna glas, plast, tidningar och metallförpackningar.

Ytterligare upplysningar Mikael Robertsson, miljöchef Coop Sverige tel 08-743 15 09 Coops pressjour tel 08-743 23 33

  • Coop sätter nya klimatmål – ska även påverka leverantörer

    Coop tar nästa steg i arbetet med att minska klimatutsläppen. Med nya klimatmål ska utsläppen från Coops egen verksamhet minska och dessutom sätter Coop tydligare klimatkrav på sina leverantörer.  
    Läs mer
  • Coop och HKScan satsar på unga nötköttsproducenter

    Coop och HKScan satsar på unga nötköttsproducenter

    HKScan och Coop tror på svenskt lantbruk som en framtidsbransch och vill värna de viktiga värden som det svenska lantbruket står för. Vi tror att hållbarhet, djuromsorg och bidrag till biologisk mångfald kommer att bli ännu mer centrala värden framöver. Vi tror att efterfrågan på svenskt kött kommer att öka och vill säkra framtidens produktion och tillgång. Dessutom ser vi en möjlighet att bidra till att stötta generationsskiftet inom det svenska lantbruket.
    Läs mer