Kooperativa Förbundet (KF) bokslutskommuniké Januari-december 2008

Pressmeddelande 2009-03-09

Bästa rörelseresultatet på tio år för dagligvaruhandeln.

• KF-koncernens nettoomsättning uppgick till 35 817 mkr (26 208), en ökning med 37 %, främst beroende på att Coop Sverige återgått till KF från och med årsskiftet 2007/2008 samt att Daglivs och ytterligare ett antal verksamheter förvärvats.

• Koncernens rörelsedrivande verksamheter visar tillsammans ett rörelseresultat om 755 mkr (594) justerat för jämförelsestörande poster.

• Rörelseresultatet för KF-koncernen totalt blev 380 mkr (357). Avmattningen på finansmarknaderna har påverkat resultatet efter finansiella poster, som uppgick till 110 mkr (476).

• Coop Sveriges rörelseresultat för 2008 uppgick till 153 mkr vilket är en förbättring med 263 mkr och det bästa utfallet på tio år. Exklusive engångskostnader uppgick rörelseresultatet till 198 mkr.

• Antalet medlemmar i de 48 konsumentföreningarna ökade netto med cirka 46 000 och uppgick vid årsskiftet till drygt 3 miljoner.

• Premiecheckar till ett sammanlagt inlösenvärde av 445 mkr gick tillbaka till medlemmar, som under året tagit del av Coop MedMera Premieprogram.

• Konsumentkooperationens andel av dagligvarumarknaden var oförändrad, 21,4 %.

Viktiga händelser 2008:

• Från och med årsskiftet 2007/2008 återtogs Coop Sverige som ett helägt dotterbolag till KF. Coop Sverige ingick sedan 2002 i Coop Norden, som ägdes tillsammans med dansk och norsk konsumentkooperation.

• Internetbutiken Mataffären.se lanserades och tre tidigare Vi-butiker förvärvades.

• KF Invest förvärvade 81 % av miljöteknikföretaget Läckeby Water Group samt 70 % av Löplabbetgruppen.

• KF och Coop startade ett samarbete med Green Cargo kring nya kostnadseffektiva och miljöanpassade logistiklösningar, som avsevärt kommer att minska koncernens utsläpp av koldioxid från transporter.

• Ett omfattande förbättringsprogram med både kostnadsneddragningar och investeringar inleddes i Coop Sverige. Krav på att minska kostnaderna ledde till att personal, motsvarande 1 000 heltidstjänster, varslades om uppsägning.

KFs bokslutskommuniké och pressmeddelande med nyckeltal bifogas som pdf-filer.

För ytterligare information var vänlig kontakta: Lars Idermark, vd och koncernchef, +468-743 26 70 Presskontakt: Gunilla Dahlqvist, presschef, 08-743 26 60, 0707 940 940, gunilla.dahlqvist@kf.se www.kf.se

  • Coop lanserar ekologiska fruktdrycker för barn

    Coop lanserar ekologiska fruktdrycker för barn

    Coop lanserar två ekologiska fruktdrycker för barn i smakerna äpple och äpple/mango/passionsfrukt. De nya fruktdryckerna Drickis från Änglamark passar barn från 1 år och har antispillkork vilket gör det enklare för de små att dricka. Dessutom har Änglamarks fruktpuréer Grötis och Klämmis uppdaterats med två respektive tre nya smaker som passar barn från 6 månader. Samtliga produkter är EU-EKO och KRAV-märkta.
    Läs mer
  • Fler handlar till sina husdjur när de köper dagligvaror på nätet

    Fler handlar till sina husdjur när de köper dagligvaror på nätet

    Färsk data visar att fler köper produkter till sina husdjur när de handlar livsmedel online. Omsättningen för kategorin husdjur i Coops nätbutik har de senaste 12 månaderna ökat med nästan 300 procent. En analys av försäljningen visar att produkter till katter och hundar är mest populära samtidigt som kunder som bor i tätorter och på landsbygden köper mer i genomsnitt än boende i storstäderna.
    Läs mer